Generácia,
ktorá sa zaujíma

Ako nakupovať online ekologicky?

online nakupy ekologia

Online nákupy môžu byť veľkou záťažou pre našu planétu. Od lacnej masovej výroby, cez plastové obaly až po tisíce kilometrov v doprave. Ako nakupovať čo najviac ekologicky, si povieme v tomto videu.

Najviac pomôže jedno. Kupovať čo najmenej. Nakupujme teda, len ak danú vec nevyhnutne potrebujeme. Nákup je totiž aj emocionálna záležitosť. Pred každým kliknutím na plný košík s fantastickými dvanástimi tričkami, tromi ľadvinkami a teniskami, ktoré sú rovnaké, ako už máme doma, si položme otázku, či to všetko skutočne potrebujeme. Prezradím ti, že odpoveď je zvyčajne…

…NIE.

určite nezaškodí nájsť to, čo potrebujeme, na bazári. Predstav si to tak, že si adoptuješ tovar, ktorý bol odsúdený na to, stať sa odpadom. Navyše ušetríš slušné peniažky. Win-win-win. 

Možno ti pri vyhadzovaní z košíka pomôže aj predstava, čo všetko taký online nákup znamená pre našu planétu.

E-shopy fičia na serveroch, ktoré spotrebujú extrémne množstvo elektrickej energie nielen na to, aby bežali, ale aj na to, aby sa chladili.

Každú jednu objednávku balia do fólií, obalov, krabíc, vystielajú ich všelijakými polystyrénmi a vypchávajú papiermi. Zaujímajme sa o to, či obchodník napríklad používa obal minimálnych rozmerov alebo dáva možnosť výberu obalového materiálu.
Niektoré obchody fungujú na podobnom princípe ako bezobalové obchody. Pošleme im svoje obaly, ktoré používame dlhodobo, obchod nám do nich zabalí tovar a pošle späť. Pravidlo je teda rovnaké, ako vždy – čím menej nového odpadu vzniká, tým lepšie.

Náš balíček potom putuje loďami, lietadlami, nákladiakmi, autami, častokrát doslova cez celý svet. Snažme sa teda trasu, ktorú naša objednávka musí prejsť, čo najviac skrátiť. Znížme aj počet takýchto jázd. Neobjednávajme si v pondelok jedno pero, v utorok k tomu tri ceruzky a vo štvrtok si spomenieme, že potrebujeme aj balíček pasteliek. Nakupujme v jednom nákupe väčšie množstvo tovaru.

No a posledným veľkým výkričníkom je nízka cena. Keď je pre nás až smiešna, ospravedlnenie nákupu je hneď po ruke. 

Nízka cena však nikdy nevznikne z kvalitných materiálov a dôsledného spracovania produktu.
Potom sa stane, že zapneme náš bluetooth reproduktor za 3 eurá, prvý deň sa tešíme, druhý sa začne odpájať sám od seba, tretí začne rozprávať po turecky a v štvrtý už len preblikne červené svetielko na rozlúčku. 

Keďže stál tri eurá a poštovné niekam do Pekingu bude desaťnásobne drahšie, nad reklamáciou mávneme rukou. Týmto prístupom tvoríme zbytočný odpad už vo chvíli, ako si takýto lacný tovar pridáme do košíka. 

Na záver už len múdro od ekonóma Georga Josepha Stiglera, na ktoré si pri najbližšom nakupovaní spomeňme: „Tým hlavným, po čom túži bežný jedinec, nie je uspokojenie svojich potrieb, ale túži po nových a ešte lepších potrebách…“

telekom nadacny fond

Video vzniklo vďaka podpore Nadačného fondu Telekom.

Reklama

Vyber si viac z Tech&Digi