Taylor Swift motivovala desaťtisíce ľudí na registráciu k voľbám a aj u nás podporili prezidentských kandidátov viacerí influenceri a influencerky. Prečo s nimi politici/čky spolupracujú a čo to znamená pre výsledky volieb?
Attila Végh trénuje s prezidentom v Národných obranných silách a potom zdieľa zdravé jedlo pre deti, ktoré máme „vďaka programu ministerstva pôdohospodárstva“. On, ale aj Rytmus, Zuzana Plačková, či Silvia Kucherenko zas pred prezidentskými voľbami otvorene podporili konkrétnych kandidátov.
@attila_vegh_official ZDRAVIE NAŠICH DETÍ JE PRVORADÉ🍀 Počuli ste už o školskom programe Ministerstva pôdohospodárstva? Vedeli ste, že aj v škole sa môžu deti zdravo stravovať? Slovenské produkty do slovenských škôl – presne o tom je tento program. Školský program prináša deťom kvalitné slovenské potraviny a vzdelávanie o tom, odkiaľ jedlo pochádza. Podporujeme zdravie, tradície a slovenských farmárov. #SkolskyProgram #PodporujemeSlovenskePotraviny #MPaRVSR
♬ original sound – Attila Vegh Official
Nie je to len slovenská špecialista. V zahraničí je bežné, že politici a političky stavajú kampaň na známych menách zo sociálnych sietí a popkultúry.
Prečo to robia? Aký to má efekt? A prečo by sa takéto posty mali označovať ako reklama?
Prečo politici/čky spolupracujú s influencermi?
Influenceri a celebrity majú niečo, čo politici často nemajú a to je dosah a dôveru komunity. Kedysi sa známe osobnosti vyjadrovali v novinách alebo telke, ktoré si ľudia mohli pozrieť len v obmedzenom čase. Dnes vedia nahrať reelsko, ktoré bude cieliť presne na tých, ktorých chcú politici a političky osloviť.
Influenceri a influencerky navyše vedia spraviť chytľavý a autentický content a aj tým zvýšiť dosah politického reelska viac, než, keď niekde rozpráva naškrobený politik v saku.

Majú tiež okolo svojho profilu vybudovanú komunitu a ich sledovatelia/ky môžu mať pocit, že ich „poznajú“, a preto skôr dajú na ich odporúčanie.
Nie je to nič nové
Influencer alebo skôr celebrity marketing v politike neexistuje len od čias TikToku a Instagramu. Napríklad už v roku 1960 podporil americký spevák a herec Frank Sinatra prezidenta Johna F. Kennedyho.
V USA je úplne normálne, že celebrity s miliónmi followerov stoja za jednotlivými kandidátmi/kami. A niekedy sa objavia aj na ich kampaňových meetingoch a v prípade úspechu vo voľbách aj na inaugurácii.
Pred poslednými prezidentskými voľbami podporili Trumpovu súperku Kamalu Harris z Demokratickej strany ľudia ako speváčka Charli XCX, ktorá o nej napísala na X, že je brat a Beyoncé jej dala súhlas na použitie pesničky Freedom v kampani.

Taylor Swift dokázala v roku 2023 jediným príspevkom na Instagrame zvýšiť počet registrácií voličov o 35-tisíc v priebehu pár hodín. Bol to nárast o 23 percent oproti predošlému roku. Médiá priniesli reportáže o tom, ako motivovala nerozhodnutých fanúšikov hodiť hlas práve Kamale Harris.

Kandidátke demokratov však nestačilo ani to. Celebritnú podporu mal aj jej protikandidát Donald Trump, ktorého podporili Elon Musk, rapper Ye predtým známy ako Kanye West, herec Mel Gibson či youtuber Jake Paul.
Naozaj to funguje?
Odborníci a odborníčky tvrdia, že podpora influencerov a celebrít má význam hlavne medzi mladými voličmi/kami. Ak už ale niektorí pevne stoja za jedným kandidátom, alebo stranou, príspevok influencera, či celebrity ich nepresvedčí voliť ich súpera/ku. Celebrity a influenceri/ky skôr dokážu mobilizovať tých, ktorí váhali, alebo neplánovali ísť voliť.
A čo peniaze?
Tu prichádza morálny aj právny problém – pri takejto podpore nie je vždy jasné, či ide o vyjadrenie osobného názoru influencerov a celebrít, alebo o platenú reklamu.
Ak by im politik/čka za takéto promo zaplatili, ide o politickú propagáciu a mali by platbu za ňu zverejniť na svojom transparentnom účte. Voliči a voličky majú totiž právo vedieť, na čo kandidáti/ky použili peniaze a či neprekročili rozpočet.
Viac o financovaní prezidentskej kampane sa môžeš dočítať v tomto článku 👇
Aj preto sa po voľbách riešilo, čo robil Rytmus na Úrade vlády. Nebolo jasné, či podporil prezidenta Petra Pellegriniho z vlastnej iniciatívy, alebo mu za to zaplatili. Novinárov a novinárky to zaujímalo, pretože ak by za to dostal peniaze, mal by aj on sám takéto video označiť ako reklamu a prezident by mal tento výdavok uviesť na transparentnom účte.
Zdroj titulného obrázku: Canva, Reprofoto TikTok Attilu Végha, Getty Images, Reprofoto Instagram Charli XCX