Generácia,
ktorá sa zaujíma

PRIME: Nápoj, ktorý ovládol TikTok aj slovenské školy. Je bezpečné piť ho?

Dal by si si 4 espressá na posedenie? Asi nie, pretože vieš, že by to pre teba nebolo veľmi dobré. Lenže presne to robíš, ak vypiješ fľašku Prime energy drinku. 

„Žiadne nápoje podobného zloženia plné sladidiel, umelých zložiek, konzervantov, ečiek, kofeínu, či taurínu, nie sú vhodné pre deti a mladistvých a ani pre dospelých. Bohužiaľ, tieto produkty sú voľne dostupné v obchodoch aj v automatoch,“  rozpráva nám o Primeoch zdravotná sestra Reptová, ktorej sme sa pýtali na zloženie aj účinky nápojov.

„Mladí ľudia ich často „z frajeriny“ kombinujú s HHC vapes, s cigaretami, so žuvacím tabakom a tí starší aj s alkoholom. Organizmus má potom naozaj čo robiť, aby zvládol takýto nápor. Preto tínedžerov často privážajú záchranné zložky na urgentný príjem s poruchami vedomia či srdcového rytmu,“ poukazuje na problém, ktorý sa týka čoraz viac základoškolákov a stredoškolákov.

Aj naša kolegyňa Miroslava Oravec, ktorá robí workshopy na základných a stredných školách po Slovensku, sa čoraz viac stretáva s tým, že žiaci na hodinách popíjajú Prime nápoje. „Keď s nimi v rámci workshopov na túto tému diskutujeme, väčšinou zostanú prekvapení po zistení, koľko miligramov kofeínu obsahuje energetická verzia, alebo čo môže spôsobiť nadmerné množstvo draslíka v organizme. Niektorí reagujú otázkou: Prečo je legálne predávať to deťom?,“ opisuje lektorka Oravec.

V článku sa dozvieš:

  • Čo je to Prime?
  • Aký rozdiel je medzi Prime energy drinkami a Prime hydration?
  • Čo tieto nápoje obsahujú?
  • Prečo sú Prime trendom? 
  • Kto ich na Slovensku predáva a prečo?

Čo je to Prime? 

Prime energy drink je energetický nápoj. V niečom je však iný, ako ostatné energeťáky. Je silnejší. Obsahuje až 200 mg kofeínu v jednej 355 ml fľaške. Pre porovnanie, v jednej 250 ml plechovke Red Bullu je „iba” 80 mg kofeínu, jedna šálka espressa má približne 50-60 mg kofeínu. 

Zdroj: giphy.com

Prime hydration, druhý produkt od tej istej značky, je zase prezentovaný ako športový nápoj.

Značku PRIME vytvorila dvojica svetoznámych zahraničných influencerov a youtuberov Logan Paul a KSI. Spočiatku medzi týmito dvoma mužmi vládla rivalita, no keď zistili, že ich priateľstvo a obchodné partnerstvo im môžu priniesť veľké zisky, spojili sily. Vytvorili spolu značku PRIME, ktorú vďaka svojej influencerskej kariére dokázali veľmi dobre odpromovať. 

Doteraz predali celosvetovo viac ako miliardu týchto nápojov počas dvoch rokov od spustenia predaja.

Čo nájdeš v krásnych dizajnových fľaškách Prime?

PRIME ENERGY DRINK 

Prime Energy drinky obsahujú až 200 mg kofeínu. Pre lepšiu predstavu, je to ako keby si za deň vypil či vypila 4 šálky espressa alebo si dala 6 plechoviek Coca Coly. 

„Oproti bežným energetickým nápojom je príjem kofeínu z Prime energy drinkov takmer dvojnásobný,“ hovorí pre Zmudri G Ján Stuparič, výživový expert z Inštitútu modernej výživy v Prahe, ktorý sa na svojom instagrame venuje vzdelávaniu ľudí v oblasti športovej výživy.

Kofeín prijímaný v takýchto vysokých dávkach môže mať na mladých ľudí viacero negatívnych účinkov.

„Pravidelnou konzumáciou týchto nápojov môže dochádzať k poruchám spánku, bolestiam hlavy či k žalúdočným problémom. Takisto môžu mať mladí ľudia problém so zvýšeným krvným tlakom, zrýchleným tepom či srdcovým rytmom,“ pokračuje výživový expert.

Dôsledkov z pitia Prime energeťákov však môžeš mať ešte omnoho viac. Napríklad ti môžu spôsobiť to, že sa nebudeš vedieť sústrediť v škole, budeš dehydrovaný, začneš priberať, budú sa ti viac kaziť zuby alebo ti môže z toľkého kofeínu prísť nevoľno.

Po čase si vieš na kofeíne vytvoriť závislosť, ktorá zase môže viesť k úzkostiam, ak nedostaneš prísun kofeínu, na ktorý si si zvykol. 

PRIME HYDRATION

Prime energy drinky sú na Slovensku už menej dostupné, no Prime hydration sa rozšírili aj do veľkých obchodných reťazcov.

Tieto nápoje neobsahujú kofeín a mali by slúžiť na rehydratáciu športovcov, čiže doplnenie tekutín do tela, napríklad po cvičení či hraní nejakého športu. Výživový expert ich však atlétom neodporúča.

„Športovcom by som neodporúčal piť ani jeden z Prime drinkov. Naopak, je to nápoj, ktorý z pohľadu športovej výživy nedáva absolútne žiaden zmysel. Jednou z látok, ktorá má možno vôbec najvýznamnejší vplyv na zlepšenie športového výkonu, sú sacharidy. Tie však ani v jednom z týchto nápojov takmer nenájdeme,“ uvádza Stuparič. 

Prime obsahuje veľa umelých sladidiel, ktoré v tebe môžu vyvolať pocit, že piješ vodu plnú cukru, no v skutočnosti obsahujú iba 5 gramov sacharidov na 500 ml.

O zložení Prime sa pre Zmudri G vyjadrila aj zdravotná sestra Katarína Reptová, ktorá má dlhoročnú prax na detskej klinike anestéziológie a intenzívnej medicíny a má špecializáciu v odbore intenzívnej ošetrovateľskej starostlivosti v pediatrii. Okrem toho vedie vzdelávací instagram sestricka_online

Tento nápoj sa označuje ako hydratačný, no na hydratáciu nie je vôbec vhodný. Na rehydratáciu po športe je potrebná soľ, čiže sodík, nie draslík v takom nárazovom množstve ako je v tomto nápoji,“ povedala o obľúbených nápojoch.

„Obsah sodíka v týchto nápojoch je takmer nulový,“ dopĺňa Stuparič.

Reptová aj Stuparič sa zhodujú v tom, že hlavným problémom hydratačných nápojov Prime je vysoký obsah draslíka. Na tento problém sme sa spýtali aj majiteľa obchodu Maťove akcie, ktorý nápoje promuje na sociálnych sieťach a predáva v kamenných predajniach či na e-shope.

„Keď sa nás pýtate na draslík, odporúčaná denná dávka podľa veku je približne tých 2 500 až 3 000 mg pre tínedžerov. V Prime hydratačnom nápoji je 700 mg draslíka a jeden stredne veľký banán obsahuje približne 350 – 450 mg draslíka,“ argumentuje.

Je pravdou, že zdravé deti vo veku od 8 do 15 rokov môžu prijať až do 3 800 mg draslíka za deň. Draslík dokonca u ľudí zodpovedá za správne vedenie nervových vzruchov, srdcovú činnosť, či napríklad fungovanie obličiek, čiže by mal byť pre telo prospešný. Prečo sa potom odborníci obávajú 700 mg draslíka v Prime Hydration? 

„Problém je v tom, že v bežnej strave draslík prijímame postupne. V nápoji, ktorý deti vypijú v priebehu hodiny, je to väčší nápor na organizmus. Citlivejší organizmus, oslabený nejakým ochorením, organizmus náchylnejší na srdcové ochorenia, dehydrovaný organizmus, prípadne kombinácia tohto nápoja s nejakou cigaretou, alkoholom, energeťákom či liekmi môže narobiť u dieťaťa ťažkosti so srdcovým rytmom, kolaps, kŕče, zaťažiť obličky, spôsobovať závraty a podobne,“ vysvetľuje Reptová.

@drinkprime

just give the kid some Prime 🤣

♬ original sound – PRIME

Výrobcovia tohto nápoja pridali do zloženia aj rozličné vitamíny ako napríklad vitamín B6, vitamín B12, vitamín A či vitamín E. Tieto vitamíny sú však syntetické, čo znamená, že sú ťažšie vstrebateľné ako prírodné vitamíny. 

„Vitamíny by sme mali prijímať napríklad zo zeleniny, ovocia, kvalitných zdrojov bielkovín, celozrnných produktov, čiže z produktov, ktoré okrem vitamínov obsahujú veľa ďalších zdraviu prínosných látok. Ako som už spomínal, tieto nápoje nie sú vhodné ani z hľadiska športovej výživy ani na každodennú konzumáciu a nič na tom nemení ani spomínaný obsah vitamínov,“ odpovedá na otázku o vitamínoch v Prime hydration Stuparič.

Prečo je Prime trendom?

Logan Paul aj KSI, zakladatelia značky PRIME, majú za sebou dlhú cestu ako influenceri a YouTuberi. Obaja začínali ešte ako deti a postupne sa prepracovali na jedných z najvplyvnejších influencerov v Amerike, ale aj za jej hranicami. 

Keď prišli Paul a KSI s produktom Prime, nebolo pre nich ťažkou úlohou odpromovať ho. Podarilo sa im to aj vďaka premyslenej marketingovej stratégii. Začali Prime nápoje vyrábať v malých množstvách, čo ich robilo špeciálnymi a zákazníkom dodalo pocit, že si kupujú niečo exkluzívne.

Táto marketingová stratégia má aj svoje meno: pocit nedostatku. Keď vidíme niečo, čo sa predáva v obmedzenom množstve, chceme to.

Okrem toho nápoje vyrábajú v príťažlivých farebných fľaškách, ktoré priťahujú pozornosť mladých ľudí. Hype im prináša aj spolupráca so známymi a obľúbenými značkami, ako napríklad futbalovými klubmi FC Arsenal, FC Bayern, FC Barcelona a plusové body u svojich fanúšikov majú aj za sponzoring UFC, čiže Ultimate Fighting Championship. 

👉 UFC je najväčšia MMA (zmiešané bojové umenia) organizácia na svete, kde si medzi sebou merajú sily bojovníci v 12 rôznych hmotnostných kategóriách.

Prime drinky sú neustále na očiach aj vďaka virálnemu obsahu, ktorý Logan Paul s KSI neúnavne točia na svoje sociálne siete. Napríklad ako je toto video: 

Aj keď Logan Paul v rozhovore pre americkú televíziu ABC News povedal, že svoj obsah necieli na deti a čísla ukazujú, že ho sledujú najmä ľudia nad 18 rokov, vo svojom obsahu bežne ukazuje deti pod 18 rokov, ako tieto nápoje pijú a podporuje ich v tom, aby s Prime točili videá.

Práve tak je a aj bude značka neustále zadarmo promovaná a dostane sa medzi ľudí, ktorým chce svoje produkty predávať.

Na Slovensko priniesli Prime Maťove akcie

Jeden z prvých obchodov, ktorý tieto drinky začal ponúkať a propagovať deťom aj dospelým na Slovensku, bol obchod Maťove akcie. Ponúkajú rozličný „uletený tovar“ a „netradičné chuťovky“ z celého sveta, ako uvádzajú na svojej web stránke. 

Dokopy majú po Slovensku 48 kamenných pobočiek či automatov. 

Minulý rok v máji dali Maťove akcie všetky Prime nápoje na Deň detí do akcie, v ktorej si si mohol jednu fľašu kúpiť miesto 12,90 € za 9,90 €. Tieto zľavy ohlásil majiteľ e-shopu aj cez sociálnu sieť TikTok, kde sa zdržiavajú prevažne tínedžeri. 

Majiteľa e-shopu Maťove akcie sme sa spýtali, či pokladá za správne a zodpovedné prezentovať Prime na TikToku, kde je podľa magazínu Forbes viac ako 60 % používateľov z generácie Zoomerov. Tí sú vo veku od 12 do 27 rokov. 

Odpovedal nám, že väčšina jeho sledovateľov na TikToku je vo vekovej hranici od 16 do 28 rokov (40 %), na Instagrame má sledovateľov vo veku od 25 do 35 rokov a na Facebooku od 30 do 40 rokov. 

„Denne pridávame dve až tri videá na všetky sociálne siete a na nápoj Prime sme urobili dokopy asi 15 videí, takže musíte uznať, že naša propagácia nápoja Prime je hlboko pod 1 %,“ hovorí.

To, že na TikToku sa teší tento obchod úspechu, hovorí aj anketa na ich webovej stránke, v ktorej sa dokopy vyjadrilo vyše 13 tisíc ľudí. Až 43 % z nich sa dozvedelo o tomto e-shope cez sociálnu sieť TikTok. 

Po sťažnostiach rodičov, ktorých deti pili vysoké množstvá kofeínu z týchto nápojov, stiahli Maťove akcie z predaja verziu nápoja Prime energy drink.

Teraz predávajú iba bezkofeínový Prime hydration. Dôvod, prečo sme sa bližšie pozreli práve na tento e-shop, je aj ten, že majiteľ upozornenia médií a odborníkov na škodlivosť Prime nápojov rieši po svojom, a to napríklad videom, kde celý problém zľahčuje.

@matoveakcie

pri natáčaní tohoto videa nik neumrel 🤪🤣;) #matoveakcie #foryoupage #fypシ #foryou

♬ original sound – Cyril Riley

Povedal nám, že tak ako Prime, aj iné produkty z ich stránky odporúča konzumovať s mierou. „Som aj rodič 15 ročnej dcéry, s ktorou sa veľa rozprávame o tom, prečo by napríklad nemala piť energetické nápoje. V neposlednom rade z vlastnej skúsenosti viem, že rodič nesie hlavnú zodpovednosť za to, čo jeho dieťa je a pije,” myslí si majiteľ e-shopu.

Zároveň však priznáva, že je pre rodičov v dobe sociálnych sietí ťažké kontrolovať to, čo si deti kupujú.

Zdroj titulnej fotky: koláž Zmudri G

Spolufinancované Európskou úniou v rámci projektu č.101091634 – Impact Acceleration of Slovak CSOs. Vyjadrené názory a stanoviská sú názormi a stanoviskami autora/-ov a nemusia nevyhnutne odrážať názory Európskej únie alebo Európskej výkonnej agentúry pre vzdelávanie a kultúru (EACEA). Európska únia ani Európska výkonná agentúra pre vzdelávanie a kultúru za ne nezodpovedá.

Reklama

Vyber si viac z Self-Care