Je to poriadna dráma, povedal by jeden. Možno aj tragikomédia. Ale to sa asi hodí, keďže je reč o divadle, konkrétne Slovenskom národnom divadle.
Novým riaditeľom Slovenského národného divadla bude od 1. mája jeho bývalý riaditeľ Matej Drlička. Do funkcie ho vymenuje ministerka kultúry Natália Milanová, ktorá ho z nej odvolala minulý rok v novembri. Jasné ako facka, nie?
Nahradí sám seba
Generálneho riaditeľa SND hľadala ministerka polroka, pre Drličku sa rozhodla na základe odporúčania komisie, ktorá začiatkom marca verejne vypočúvala všetkých uchádzačov o túto funkciu. Žiadny ďalší dôvod ministerka neuviedla, hoci v tejto situácii by sa aj celkom hodil.
Prečo? Drličku si totiž minulý rok sama zavolala na koberček za jeho vyjadrenia na konferencii v Budapešti. V diskusii na tému vzťahu politiky a kultúry sa na adresu politikov vyjadril, že „nanešťastie ešte stále dýchajú“. Je síce milé, že bol vo svojich vyjadreniach úprimný, ako predstaviteľ národnej ustanovizne by si však podobné poznámky mal radšej nechať pre seba.
Svoje výroky oľutoval a ospravedlnil sa za ne a následne ponúkol ministerke svoju rezignáciu. Tá ju prijala a k prvému novembru minulého roka ho z funkcie odvolala. Vtedy začala hľadať jeho nástupcu a tu sa kruh uzatvára. Našla toho istého Drličku.
Kto je Matej Drlička?
Hudobník – klarinetista a manažér sa stal známym ako zakladateľ hudobného festivalu Viva Musica!. Áno, nie je to žiadny z našich najznámejších festivalov, ale predsalen si už asi o ňom počul. Z letných festivalov je to totiž ten najväčší, ktorý sa na Slovensku venuje klasickej hudbe a do nášho hlavného mesta láka svetové hviezdy klasiky. Stále nič? Nevadí.
Drlička sa tak na základe svojich skúseností cítil byť dosť schopným na to, aby šéfoval nielen festivalu, ale rovno najväčšej slovenskej divadelnej scéne. O tom, že je na túto funkciu najvhodnejšou voľbou, presvedčil výberovú komisiu a od roku 2021 bol riaditeľom SND.
Do riaditeľského kresla nastupoval s manažérskou víziou ozdravenia divadla a uvažoval aj o využívaní online streamovacej platformy. Niečo takéto už dnes funguje, hoci zatiaľ iba so šiestimi incenáciami SND, ktoré si môžeš doma prehrávať rovnako, ako si púšťaš seriály na Netflixe či HBO GO.
Počas dvoch rokov, ktoré doteraz strávil vo vedení SND, sa snažil dostať ho zo zlej finančnej situácie. V mene efektivity urobil aj rozhodnutie vyhodiť operných sólistov, okolo čoho bolo dosť rušno minulú jar. Drlička chce po svojej polročnej pauze pokračovať tam, kde skončil.
Na čo je nám SND?
V prvom rade na to, aby sme sa mohli ako kultúrny národ rozvíjať. Divadlo je s našou civilizáciou úzko späté od antických čias a vždy bolo dôležité nielen pre zábavu, ale aj poučenie divákov. Od antických drám cez Shakespeara po súčasné divadlo existuje mnoho príkladov toho, ako divadelné hry nastavovali spoločnosti zrkadlo. A to je dôležité, hoci nie vždy príjemné.
SND niekedy dostáva aj prívlastok “erbová” kultúrna inštitúcia, keďže na Slovensku patrí k našim najvýznamnejším.
Ako vychádza už z jeho názvu, naše SND je dôležité preto, že je slovenské a národné, čím od svojich začiatkov slúžilo na budovanie slovenského národného povedomia. Existovať začalo v roku 1920 v budove, ktorú teraz nazývame Historická budova SND, v roku 2007 k nej pribudla Nová budova SND na nábreží Dunaja.
Okrem toho, že do divadla môžeme chodiť kultúrne pookriať, jeho členovia nás zároveň reprezentujú v zahraničí. Balet nepotrebuje preklad do cudzích jazykov a opera a činohra sa dajú hrať aj s titulkami. Kvalitný divadelný súbor nám tak môže robiť za hranicami dobré meno rovnako, ako naši výborní hokejisti či atléti.
zdroj titulnej fotografie: Getty Images/Avalon/Universal Images Group