Generácia,
ktorá sa zaujíma

Myslia to firmy a celebrity s dúhou úprimne? Vysvetľujeme, čo je to rainbow washing

Jún sa už niekoľko rokov oslavuje ako Pride Month, teda Mesiac hrdosti LGBTI+ ľudí. Podporujú ho aj niektoré firmy, celebrity, alebo vlády keď pridávajú dúhy do loga svojich značiek, alebo zdieľajú podporné posty na sociálnych sieťach. Nie všetci však podporu myslia úprimne. V takom prípade sa ich správanie označuje ako rainbow washing, alebo aj pinkwashing, teda dúhové alebo ružové zavádzanie.

Ako rainbow washing vyzerá? 

Niektoré obrovské firmy, ako napríklad aj tie s oblečením, ktoré bežne vidíš v nákupných centrách, počas júna predávajú dúhové veci, alebo v ich kampaniach vystupujú LGBTI+ ľudia. 

Možno teraz premýšľaš, prečo si na Slovensku veľa takýchto plagátov alebo kampaní nevidel/a. Je to práve preto, že mnohé obrovské firmy podporu vyjadrujú len v krajinách, kde sú práva LGBTI+ ľudí viac rešpektované širokou verejnosťou. Tým pádom ich môžu takéto produkty aj viac osloviť a firme priniesť vyšší zisk.

Zdroj: giphy.com

Problém nastáva, keď sa určitej skupine zákazníkov, alebo potenciálnych zákazníkov, takáto kampaň znepáči. Príkladom je americký obchodný reťazec Target, ktorý minulý rok po intenzívnom hejte niektorých nakupujúcich stiahol z predaja niekoľko výrobkov z Pride month kolekcie. V štátoch, kde je podpora LGBTI+ ľudí nižšia zas tieto produkty premiestnil dozadu predajne. 

Rainbow washing sa môže týkať aj digitálnych firiem. Počas Pride Month-u dal Facebook možnosť reagovať na príspevky dúhovou vlajkou len ľuďom, ktorých algoritmus vyhodnotil ako tých, ktorí podporujú LGBTI+ ľudí. 

Existujú však aj pozitívne príklady, ako je napríklad výrobca farebných cukríkov M&Ms a Skittles. Počas júna zdobia ich balenia dizajny od LGBTI+ umelcov a umelkýň a výťažok z predaja dostáva organizácia Glaad, ktorá sa zaoberá podporou LGBTI+ ľudí. 

Zdroj: giphy.com

Prečo Saudi kúpili Ronalda a ruskí športovci nosia na dresoch Z: Vysvetľujeme, čo je to sportwashing

👉 Prečo názvy rainbow washing a pink washing? Rovnako ako aj greenwashing alebo sportswashing, aj rainbow washing a pinkwashing pochádzajú z termínu whitewashing, ktorý označuje zakrývanie neférového, neetického, alebo protizákonného správania. Podľa niektorých zdrojov sú rainbow washing a pinkwashing synonymá, podľa iných sa rainbow washing týka správania firiem a pinkwashing vlád.

Zdroj: giphy.com

👉 Pojem pinkwashing dostala viac do povedomia akademička a publicistika Sarah Schulman, ktorá o ňom písala komentár pre New York Times. V texte kritizovala izraelskú vládu za to, že využíva otvorenosť voči LGBTI+ ľuďom na zakrývanie porušovania práv palestínskych obyvateľov tým, že ich vykresľuje ako homofóbnych ľudí. 

👉 Prečo ružová? Trojuholníkom ružovej farby označovali nacisti LGBTI+ ľudí v koncentračných táboroch, kde ich mučili a vraždili. Keď sa v USA začalo v 60. a 70. rokoch šíriť ešte väčšie povedomie o hrôzach druhej svetovej vojny, ružový trojuholník sa stal symbolom solidarity a aktivizmu proti diskriminácii LGBTI+ ľudí. 

Okrem veľkých firiem sa problém rainbow washingu vyskytuje aj u niektorých celebrít, ktoré navonok vyjadrujú podporu LGBTI+ ľuďom, no zároveň pôsobia v krajinách, ktorých vlády vydávajú alebo udržiavajú zákony namierené proti nim. 

Futbalová hviezda David Beckham bol tiež považovaný za „gay ikonu“, keď sa v roku 2002 nechal odfotiť na obálku gay magazínu Attitude a povedal, že je na nálepku „gay ikony“ hrdý. Minulý rok sa však stal veľvyslancom katarskej vlády na majstrovstvách sveta vo futbale. Táto vláda porušuje práva LGBTI+ ľudí, ktorí môžu byť odsúdení až na sedem rokov a často sú vystavení hrubému policajnému násiliu.

Zdroj: giphy.com

Prečo je rainbow washing problém? 

Ak firmy a celebrity podporujú LGBTI+ ľudí hlavne s cieľom väčšieho zisku alebo popularity, môže to byť veľmi nebezpečné. Pokiaľ časť ich zákazníkov, alebo fanúšikov pod vplyvom politikov a političiek, alebo iných skupín začne v LGBTI+ ľuďoch hľadať nepriateľov, v záujme zisku a popularity ich môžu prestať podporovať

To môže byť pre niektorých veľmi zraňujúce, hlavne ak známych ľudí vnímali ako svoj vzor. Môžu tiež mať pocit, že ich daná firma len zneužila na to, aby si zvýšila predaje. 

Ďalším problémom rainbow washingu je, ak peniaze, ktoré firma získa za produkty na podporu LGBTI+ ľudí neputujú organizáciám, ktoré sa týmto témam venujú, ale nechá si ich len pre seba. 

Zdroj: giphy.com

Produkty ako oblečenie sú navyše často vyrábané neetickým spôsobom. Zamestnanci v krajinách ako Bangladéš, India, alebo Čína pracujú vo veľmi zlých podmienkach bez ochranných pomôcok a za minimálnu mzdu. 

Pinkwashing je tiež nebezpečný, ak ho politici, alebo političky využívajú na prezentáciu seba, alebo svojej krajiny ako „LGBTI+ friendly,“ no pritom vykresľujú inú skupinu obyvateľov ako homofóbnu a potláčajú jej práva

Čo s tým môžeme spraviť? 

🌈 Ak chceš podporovať LGBTI+ ľudí, stretávaj sa s nimi a s ľuďmi, ktorí ich svojimi aktivitami podporujú. Dozvieš sa viac o ich reálnej životnej skúsenosti. Môžeš ich tiež sledovať na TikToku, Instagrame a iných sociálnych sieťach.

🌈Všímaj si, či výrobok pochádza od firmy, ktorá podporuje LGBTI+ ľudí napriek hejtu a nielen počas júna. 

🌈Zamysli si nad tým, v akých podmienkach mohli byť dúhové ponožky, alebo vlajka vyrobené. Mnohí šikovní ľudia a organizácie ponúkajú viac etické výrobky a výťažok z nich ide na podporu LGBTI+ ľudí a organizácií. 

🌈Ak bude niekto vykresľovať určitý národ, alebo náboženskú skupinu ako nenávistnú voči LGBTI+ ľuďom, mysli na to, že žiadna skupina ľudí nie je jednoliata masa a aj jej súčasťou sú LGBTI+ ľudia, alebo ich podporovatelia. Navyše, každá skupina obyvateľov si zaslúži rešpekt a ľudský prístup bez ohľadu na etnicitu, náboženstvo, alebo vzťahovú orientáciu. 

Zdroj: giphy.com

Prečo je jún Mesiac hrdosti? V roku 1969 boli v USA vzťahy párov rovnakého pohlavia ešte stále nelegálne a LGBTI+ ľudia sa väčšinou stretávali len v určitých baroch, kde boli v relatívnom bezpečí. Často ich však navštevovali policajné razie. Jedným takýmto barom bol aj Stonewall Inn v New Yorku. Dvadsiateho ôsmeho júna skoro ráno doňho hrubým spôsobom vtrhli policajti. Zatkli niekoľko zamestnancov za predaj alkoholu bez licencie a zatkli každého, kto nemal na sebe aspoň tri kusy „rodovo primeraného oblečenia.“ Ľudia sa však začali aktívne brániť a následne vznikli niekoľkodňové protesty proti policajnému útlaku. Stonewallské nepokoje sa tak čoskoro stali symbolom boja proti diskriminácii LGBTI+ ľudí. 

Zdroj titulnej fotky: Canva

Reklama

Vyber si viac z Toto takto

Aj vďaka vám vieme vytvárať obsah, ktorý mladým ľuďom pomáha pochopiť zložitý svet. Podporte našu tvorbu.

alebo