V roku 2004 vznikol Facebook, ktorý sa stal priekopníkom medzi sociálnymi sieťami. Jeho sláva však zhasla a dnes ho používajú len Boomeri, ktorí si nevšimli, že tam už nikto iní nie je.
Generáciu Z ovládol najmä TikTok. Začalo sa to krátkymi tancami a lip syncom, no v súčasnosti je TikTok obrovská sociálna sieť s miliónmi používateľov po celom svete, kde nájdete kontent od toho, ako správne vyčistiť sporák, až po tipy na najlepšie knižné klasiky.
„Na TikToku nevidíme ľudí až tak upravovaných ako na Instagrame,“ hovorí TikTok tvorkyňa o tom, prečo sa jej páči táto sociálna sieť.
„Mňa najviac baví, že je tam veľmi veľa vecí. Mnoho ľudí sa cez túto platformu dokáže zviditeľniť. Je to super v tom, že keď nevedia ako na to, tak TikTok im v tom pomôže,“ myslí si zase žiačka strednej školy.
„Keď idem v autobuse a už ma nebavia pesničky, tak si zapnem TikTok a nezmyselne scrollujem videá. Ani neviem, prečo to robím. Asi z nudy,“ hovorí študent ako najčastejšie využíva túto sociálnu sieť on.
Čo hľadá Gen Z na TikToku?
Čo robia na TikToku najčastejšie základoškoláci a stredoškoláci, sme sa ich pýtali v ankete.
„Keď potrebujem nájsť nejakú inšpiráciu, či už na knihy, alebo keď proste neviem čo mám kúpiť kamarátom ako darček, tak si tam nájdem nejaké DIY,“ hovorí respondentka. Ďalší respondent využíva TikTok najmä na hľadanie receptov a varenie.
„Miestami to používam ako Google,“ opisuje stredoškoláčka.
Okrem varenia je TikTok aj miestom na inšpiráciu pri obliekaní, učení sa, fitness tipoch či vyberaní filmov. Niektorí z nich obsah nielen konzumujú, ale ho aj sami tvoria.
„Niekedy tvorím videá pre kamarátov, tak v rámci zábavy,“ odpovedá študentka v ankete. Ďalší študent strednej školy v TikToku vidí nielen zdroj zábavy, ale aj peňazí.
„Sem-tam strihám videá na TikTok a postujem ich lebo som zistil, že sa dá na tom veľmi dobre zarobiť a za minimálnu snahu,“ hovorí.
Nielen hľadajú, ale aj tvoria. Ako vnímajú mladí ľudia, keď majú medzi sebou TikTokera?
Mať medzi sebou v triede TikTokera môže byť pre spolužiakov a spolužiačky nová situácia. Spýtali sme sa na ich názor ako vnímajú, keď majú medzi sebou niekoho, kto nie je len pasívnym prijímateľom, ale aktívne obsah tvorí.
„Mám kamarátku, ktorá tvorí, no nie je nejako známa. Pre mňa je to v pohode, keď ju to baví, prečo nie?“ hovorí študentka v ankete. Aj ďalšia respondentka vníma pozitívne to, že jej spolužiačka tvorí obsah na TikTok.
„Niekedy ma aj dá do videa, takže som rada. Občas mi však vadí, keď ideme niekam a nie je čas na točenie videa, no ona ho aj tak točí,“ dodáva. Nie všetkých z generácie Z TikTok baví.
„Ja mám svoje, oni majú svoje,“ uvádza študentka strednej školy. Ďalšia ju dopĺňa: „Keď je to kreatívne alebo zábavné, tak je to za mňa v pohode.“
Čerpajú mladí ľudia informácie zo sveta na sociálnych sieťach?
Zo sociálnych sietí sa dozvedáme veľa. Niektorí ľudia ich dokonca používajú ako jediný zdroj informácií o aktuálnom dianí vo svete. Preto sa aj mnohé médiá snažia preklápať v čo najjednoduchšej forme svoj obsah na sociálne siete. Ako to vyzerá s využívaním sociálnych sietí medzi mladými ľuďmi sme sa spýtali aj Head of content hunters Natálie Borsányiovej z reklamnej agentúry PS:Digital.
„Z reportov za uplynulý rok vieme, že na Slovensku používa sociálne siete približne 4,2 milióna Slovákov, čo predstavuje tak 78 % všetkých používateľov internetu. Čo sa týka spravodajských informácií, tak ľudia ich zvyčajne čerpajú z televízie, internetového spravodajstva, sociálnych sietí a rádia,“ opisuje odborníčka.
Na sociálnej sieti TikTok sleduje reklamná agentúra PS:Digital vývoj účtov rozličných médií.
„Medzi najsledovanejšie účty medzi mladými ľuďmi patria napríklad STARTITUP NEWS, TV JOJ, Markíza, Refresher, Európa2, Hashtag, Emefka, Interez.sk, RTVS a Fun rádio,“ vymenúva.
Na Slovensku nemáme presné údaje k tomu, koľko ľudí aktívne tvorí obsah na TikTok.
„Vo všeobecnosti však platí v online svete pravidlo 90:9:1. Iba 1 % používateľov tvorí aktívne nový obsah, 9 % ten obsah mení, pretvára a 90 % ho konzumuje,“ vysvetľuje Borsányiová.
TikTok poskytuje vo svojich reportoch údaje o tom, koľko ľudí ho v jednotlivých krajinách používa.
„Podľa posledného decembrového DSA transparency reportu má TikTok na Slovensku milión používateľov, čo teda vzhľadom na rozvojovú tendenciu odhadujeme odvtedy na 1,2 milióny,“ uvádza odborníčka.
S týmto počtom používateľov je TikTok na Slovensku na 3. mieste za Facebookom a Instagramom. Ďalšie sociálne siete v poradí podľa počtu používateľov sú Pinterest, LinkedIn, Snapchat a Twitter.
Vie ťa naučiť TikTok nové skilly?
Na Instagrame či Snapchate si stačí spraviť selfie a pridať na nástenku alebo ju poslať. TikTok vyžaduje od tvorcov schopnosť strihať video, vystihnúť to najdôležitejšie, aby bolo video zaujímavé, mať dobrý prejav na kameru a taktiež vkus na správnu hudbu.
„Mladí tvorcovia na TikToku získavajú najmä technické skúsenosti, respektíve sadu nejakého skill setu, s ktorou potom dokážu pracovať. Môžu to byť veci, ako je napríklad natáčanie na kameru alebo prípadne na nejaký telefón. Takisto sa učia robiť postprodukciu, pridávať dodatočné efekty, obrázky a zvuky,“ hovorí odborná asistentka z katedry masmediálnej komunikácie na UCM v Trnave Lucia Škripcová.
Okrem samotných technických zručností sa musia mladí ľudia podľa slov odborníčky vedieť rozhodnúť pre správnu tému, ktorú budú vo videu riešiť, aby zaujali svoje publikum.
„Je dôležité uvedomiť si, že tvorba videí na TikTok a potom nejaká práca, nazvime to v zábavnom priemysle, sú dve rozličné veci,“ vysvetľuje Škripcová.
Tvorba contentu vo voľnom čase môže nasmerovať mladých ľudí, aby sa dali na dráhu napríklad profesionálneho videomakera.
„Kariéra v tejto oblasti si vyžaduje každodennú prácu, poctivú prípravu, pravidelné publikovanie a samozrejme aj to, aby tvorca či tvorkyňa dobre rozumeli algoritmu a svojmu publiku,“ opisuje odborníčka.
Aktívni tvorcovia na TikToku podľa Škripcovej nie sú automaticky lepší v odbore digitálnych médií ako iní študenti. Prečo to tak je?
„Niektorí z nich sa vyslovene špecializujú iba na jeden typ média, napríklad na TikTok a uchádzajú im tým pádom trendy na iných sociálnych médiách. Zároveň môžu časom upadnúť do rutiny, ktorá limituje ich kreativitu,“ uzatvára.
Video vzniklo vďaka podpore Nadačného fondu Telekom.
Zdroj titulnej fotografie: Koláž Zmudri G
Videoeditor: Matúš Ďurana