Generácia,
ktorá sa zaujíma

Český influencer dostal peniaze, aby ukázal, ako sa žije v Číne. Je „užitočný idiot“? 

Prijal pozvanie marketingovej agentúry do Číny, kde natočil niekoľko videí pre štátnu čínsku televíziu. Tá je však prirodzene pod vplyvom komunistického režimu. Neskôr v rozhovore pre české médium povedal, že si neuvedomil, že by mohol byť zneužitý na účely propagandy. Ako sa stal český influencer Jan Michálek nástrojom totalitného režimu?

Influencer, ktorý vystupuje na sociálnych sieťach pod menom Honzi Michálek, má takmer 930-tisíc sledovateľov na TikToku a 212-tisíc na Instagrame. V júni 2024 dostal od marketingovej agentúry pozvánku na zájazd do Číny. Najprv si myslel, že je to scam, no ako sa ukázalo neskôr, nebol. 

Vycestoval preto na dva týždne do tejto krajiny a natočil zo svojej cesty viacero krátkych videí, v ktorých opisoval Čínu ako pokrokovú. „Oni proste točia do čínskej televízie o tom, ako ja spoznávam Čínu,“ povedal uchvátene pre český podcast Hype-cast o svojej skúsenosti. Michálek nie je prvý, ktorému zaplatila Čína za to, aby ju prišiel „spoznávať“. Neskôr svoje videá z Číny vymazal a ospravedlnil sa. Až neskôr si totiž uvedomil, že sa stal súčasťou propagandy.

Ako sa stal český influencer nástrojom propagandy?

Honzi sa teda rozhodol vycestovať do Číny. To by nebol žiaden problém, keby tak nespravil na pozvanie marketingovej agentúry z Číny. Teda takej, ktorá je poslušná čínskemu komunistickému režimu. 

Prečo je to problém? 



Číne vládnu komunisti. Veľkou súčasťou ich každodenného života je propaganda.

Propaganda nemusí byť iba negatívna, hoci toto slovo získalo historicky negatívny rozmer. Propaganda sa totiž delí na bielu, ktorá je pozitívna a propaguje niečo naozaj dobré a užitočné, čiernu, to je práve tá škodlivá a zlá propaganda a šedú, ktorá je kdesi uprostred. Viac sa dozvieš vo videu:

Michálek prijal pozvanie čínskej reklamnej agentúry, ktorá mu zaplatila za letenky, jedlo a aj spoluprácu. Letel do provincie Sin-ťiang, v ktorej podľa správ OSN dochádza k dlhodobému porušovaniu práv národnostnej menšiny Ujgurov. O svojej ceste, ktorú absolvoval v júli, neskôr porozprával v podcaste Hype-cast s nadšením. Netajil sa ani možným plánom do budúcna sa tam vrátiť a založiť si kanál na čínskej sociálnej sieti. 

Časť Michálekovho výletu sprevádzala čínska štátna televízia so štábom desiatich ľudí a ôsmich kamier. Točili s ním obsah, ktorý nevie, kde skončí a ani to, pre koho je určený. Až po vypublikovaní podcastu Hype-cast mu ľudia v komentároch povedali, že sa stal nástrojom propagandy. 

Michálek v rozhovore pre české Hospodářske noviny vysvetlil, že pozvanie vnímal ako možnosť objaviť nové miesta vo svete a do Číny išiel v prvom rade ako turista. Zároveň točil duety s čínskym influencerom, ktorý lámavo ovláda češtinu. Až neskôr sa dozvedel, že influencer Pepa Zhang je súčasťou čínskej propagandy.

Videá zo svojho dvojtýždňového výletu zo sociálnych sietí zmazal po tom, čo si uvedomil, aký problém predstavuje takáto spolupráca s Čínou.

Michálek nie je jediným, ktorý sa dal na niečo takéto zlákať. Tú istú stratégiu komunistická Čína využíva dlhodobo s cieľom spropagovať sa ako super krajina pre život. Zároveň chce svojich obyvateľov ukolísať do falošného pocitu, že život v neslobode je vlastne skvelý.

Kto je to užitočný idiot? 

Môže to znieť škaredo a hrubo, a niekedy sa to používa aj ako urážka, ale slovné spojenie „užitočný idiot” je predovšetkým termín na označenie osoby, ktorá neúmyselne podporuje ciele alebo agendu, o ktorej skutočných zámeroch buď nevie, alebo im úplne nerozumie.

Takýto človek môže byť naivný, dôverčivý, alebo zaslepený presvedčením, že robí správnu vec, pričom nevníma to, že s ním niekto manipuluje.

Práve tak sa vyjadroval aj Michálek o svojej ceste a natáčaní videí s čínskou štátnou televíziou. Nevedel do čoho ide a vôbec mu nenapadlo, že by mohlo ísť o propagandu.

Zdroj: Canva

Tento pojem sa začal používať ešte počas studenej vojny. Pôvodne sa ním mali označovať sympatizanti Východného bloku, ktorí pochádzali zo Západu, čiže z demokratických krajín a boli manipulovaní a zneužívaní na propagandu komunistickým režimom. Niektoré zdroje pripisujú pôvod tohto výrazu komunistickému vodcovi Leninovi, no v skutočnosti sa nikdy nenašiel dôkaz, že by ho používal.

Teraz sa slovné spojenie užitočný idiot používa na opis ľudí, ktorí robia nejakú činnosť, napríklad natáčajú videá pre komunistický režim za peniaze alebo inú formu odmeny, no neuvedomujú si následky svojich rozhodnutí. 

Užitočnými idiotmi totalitných a autoritárskych režimov sa stávajú akékoľvek vplyvné osoby. Napríklad aj novinári, ktorí si nedostatočne overia zdroje svojich informácií, či športovci, ktorí nechcú „miešať šport a politiku“.

Prečo totalitné režimy zneužívajú influencerov, politikov a iných ľudí pre svoje záujmy?

V Čine sa nezameriavajú len na Česko, ale aj na ďalšie krajiny, ktorých influencerov volajú na výlet. Ponúkajú im preplatenie letenky aj zaplatenie ich práce. Túto stratégiu využívajú aj pri zahraničných politikoch, ktorých do Číny volajú a zároveň im za tieto návštevy platia. 

O čo Číne ide? 

Influenceri aj iné návštevy zo zahraničia sú veľmi užitočným nástrojom na šírenie myšlienok, ktoré režimu vyhovujú. Keby chcel niekto niečo podobné robiť v demokracii, mal by to náročné, lebo máme voľný prístup k množstvu informácií a faktov. V komunistickej Číne to však funguje inak. Informácie môžu ľudia čerpať len z médií, ktoré má pod palcom štát.

Zdroj: Canva

Na ich šírenie využívajú stále aj staré médiá ako noviny, či televíziu. Majú dva kanály CCTV a People’s daily, ktoré ovláda štát. Sú veľmi priateľské ku všetkému, čo režim urobí a vykresľujú ho len v tom najlepšom svetle. 

Okrem starých médií však využívajú aj internet a sociálne siete. Na sociálne siete, ktoré používame my, majú ľudia v Číne prístup zakázaný, aby sa nedostali k necenzúrovaným informáciám. Môžu však používať napríklad WeChat, ktorý im slúži ako sociálna sieť, messenger aj aplikácia na platenie. Okrem toho je ďalším z nástrojov na šírenie myšlienok komunizmu a falošných informácií o svete za hranicami.

Prostredníctvom influencerov, ktorí sú buď súčasťou tejto „štátnej reklamy“ alebo sa nechali do toho zatiahnuť bez ich plného vedomia, tak podporujú pozitívny pohľad na režim, ktorý porušuje základné ľudské práva a slobody.

Zdroj titulnej fotografie: Koláž Zmudri G

Reklama

Vyber si viac z Hoaxy&Konšpirácie