Generácia,
ktorá sa zaujíma

Od koho všetkého môže kandidát alebo kandidátka na prezidenta dostávať peniaze na kampaň? Môže si ich požičať napríklad aj od sestry? Práve tieto otázky sa pýtali ľudia na internete posledné týždne, Keďže vyšlo najavo, že súčasný prezident Peter Pellegrini si na kampaň požičal peniaze od svojej sestry. 

Na financovanie prezidentskej kampane existuje celý zákon, ktorý jasne uvádza, čo je okej a čo už nie. Kampaň musí byť v prvom rade transparentná, čiže každý jeden cent, ktorý kandidát/ka dostane, musí byť priznaný. Taktiež má každý občan, aj ty, právo vedieť, odkiaľ tieto peniaze do kasičky kandidáta, teda na jeho transparentný účet, prišli.

Koľko môže kandidát/ka na prezidenta minúť na kampaň?

Kandidát/ka na prezidenta môže na svoju kampaň minúť najviac 500 000 eur vrátane DPH, čiže dane z pridanej hodnoty. Prezidentské voľby majú obvykle dve kolá, pokiaľ nie je víťaz jasný už po prvom kole. Viac ako pol milióna však minúť nemôže, aj keď sú voľby dvojkolové. 

Časomiera sa spúšťa už 180 dní pred vyhlásením volieb. Pokiaľ kandidát/ka kampaňuje ešte pred tým, než sú voľby vyhlásené, stále mu to ide z budgetu 500 000 eur.

Aj pokiaľ si kandidát/ka za reklamu zjedná lepšiu cenu, ako ty na trhu v Chorvátsku za fejkové Ray Ban okuliare, nepomôže mu to. 

Do nákladov sa započítava jej bežná cena, teda to, koľko by normálne stála.

Čo sa ráta ako výdavok na kampaň?

Do nákladov na volebnú kampaň patrí všetko, čo kandidát zaplatí alebo získa zadarmo. Ale teda aby sme boli konkrétni, tak tam patrí platená reklama, politická propagácia – čiže všetko, čím sa snaží politik spropagovať svoje meno v najlepšom svetle. Napríklad príde za voličmi do okresov a uvarí im guláš, ktorý im rozdá zadarmo.

Ďalej sem patrí aj výroba plagátov, letákov, promo predmetov, čiže vecí, ktoré sa ti ešte 10 rokov po kampani povaľujú po dome, pretože ich nevyhodíš, ale sú príliš škaredé na to, aby si ich používal/a. Hrnčeky s menom a fotkou politika, kľúčenky, otvárače na pivo, ktoré sa zlomia po dvoch použitiach a všeličo iné. Ak mal výdavky spojené s kampaňou aj skôr ako 180 dní pred voľbami, rátajú sa aj tie. Ak nemal pred vyhlásením volieb žiadne výdavky, musí o tom vydať čestné vyhlásenie.

Zdroj: Koláž Zmudri G

Do 30 dní po voľbách má kandidát/ka povinnosť zverejniť všetky údaje o výdavkoch na svojom webe a poslať túto informáciu aj Ministerstvu vnútra. Ministerstvo tieto papiere zverejní tiež do 30 dní a ponechá ich voľne dostupné na webe pre všetkých občanov na 5 rokov.

Môžem dať kandidátovi dar aj ja?

Darmi nemyslíme narodeninové darčeky, tie môže dostať kandidát/ka od hocikoho. Ide o dary, ktoré pomáhajú prezidentskej kampani. No a v tomto prípade zákon hovorí jasne. Dary môže kandidát/ka prijať od:

  • osoby s trvalým pobytom na Slovensku,
  • firmy so sídlom na Slovensku,
  • slovenskej politickej strany.

Čiže áno, aj od teba.

Zdroj: giphy.com

Dar nesmie prísť od:

  • štátu, obce, kraja alebo Slovenského pozemkového fondu,
  • firmy, ktorú založil alebo vlastní štát alebo samospráva,
  • občianskych združení, nadácií, neziskoviek, záujmových združení a podobných organizácií,
  • verejnoprávnych inštitúcií alebo organizácií zriadených zákonom,
  • osoby, ktorej identitu nepoznámu (čiže žiadny anonym)
  • európskych politických strán alebo nadácií.

A môže si požičať na financovanie kampane kandidát peniaze od sestry?

Divná otázka, však? Posledné týždne sa však na internete diskutuje o tom, že prezident Peter Pellegrini si požičal na financovanie svojej prezidentskej kampane v roku 2024 300-tisíc eur od firmy Element Business, ktorú vlastní jeho sestra Eva Pellegrini. Peniaze z jej firmy však nešli na transparentný účet vtedy ešte kandidáta na prezidenta. Prišli strane Hlas, ktorá ich následne darovala Petrovi Pellegrinimu.

Strana Hlas pôžičku nepriznala a nezverejnila ju do 30 dní od prijatia, ako káže zákon. Médiá sa v tom čase pýtali strany Hlas a jej poslancov odkiaľ vzali toľko peňazí na podporu kandidáta. Túto informáciu neprezradili. Peter Pellegrini počas kampane pôžičku nikdy priamo nepriznal a tvrdil, že financovanie bolo z príspevkov členov strany.

Informácia o pôžičke sa na webovej stránke strany Hlas objavila až o viac ako rok po kampani vo výročnej správe strany. Uviedli, že pôžičku splatili ešte v roku 2024 a povedali, že jej nezverejnenie bola iba administratívna chyba.

Po tom, čo však túto chybu objavili médiá, sa pôžička, konanie strany Hlas ako aj samotného prezidenta stali predmetom kritiky a diskusie o transparentnosti.

Prezident SR Peter Pellegrini. Zdroj: gettyimages.com

Minister vnútra a šéf strany Hlas na margo celej kauzy pre HNtelevíziu povedal: „Viete veľmi dobre, že by to bolo súčasťou predvolebnej kampane a že by si rôzni zakomplexovaní nešťastníci so sáčkami od košov na hlavách z toho začali robiť srandu. Rozhodli sme sa takto aj z taktických dôvodov, že sa tá pôžička splatila z darov.“

Toto vyjadrenie popiera to, že to bola administratívna chyba. Naznačuje skôr, že strana pôžičku zamlčala cielene.

Kandidát môže financovať kampaň aj z pôžičiek od iných osôb, dokonca aj od sestry, ale musí byť spísaná na papieri a priznaná, čo sa stalo až po dlhej dobe.

Každý kandidát má povinnosť založiť si v banke účet, ktorý slúži len na volebnú kampaň. Tento účet musí byť verejne prístupný online pre všetkých ľudí, čiže aj pre teba a musí byť zriadený pred kampaňou. Hovorí sa mu preto aj transparentný účet.

Prečo by ťa to malo celé zaujímať? 

To, z čoho si kandidáti a kandidátky financujú kampaň, sa týka nás všetkých. Prečo?

Je dôležité vedieť, kto platí

Tento človek bude rozhodovať o budúcnosti celej krajiny. Ak kandidát/ka prijíma peniaze od pochybných zdrojov, môže byť neskôr zaviazaný/á im niečo „vrátiť“, ako napríklad výhodné štátne zákazky alebo zákony šité na mieru.

Zdroj: giphy.com

Férovosť v kampani, férovosť vo vládnutí

Politik či politička, ktorý/á vedie transparentnú a férovú kampaň, pravdepodobne bude férovejší/ia aj vo funkcii, aj keď to samozrejme nie je pravidlom. Taký kandidát alebo kandidátka môže dávať zároveň celému Slovensku dobrý príklad v tom, že byť slušný a férový je ešte stále in. 


Influenceri musia označovať reklamu, prečo by nemal aj prezident?

Rovnako ako na Instagrame, aj v politike máš právo vedieť kto je za tým, ak ide o „platené partnerstvo“. Navyše, prezidentskí kandidáti majú túto povinnosť aj priamo v zákone a zákony by mali platiť rovnako pre všetkých.  

Zdroj titulnej fotky: Koláž Zmudri G

Reklama

Vyber si viac z Politika polopate