Generácia,
ktorá sa zaujíma

Čínska aplikácia Temu: Je naozaj nebezpečná?

Veľké bezdrôtové slúchadlá za necelých 10 eur, počítačová myš za 3,89 eur či statív na mobil  za 1,89 eur. Čínska aplikácia Temu láka na extrémne lacné nákupy bez poplatkov za dopravu. V čom je háčik? Kradne svojim zákazníkom osobné údaje? A môžu byť také lacné produkty vôbec kvalitné? Odpovedajú odborníci. 

Čo je to Temu?

Čínska aplikácia Temu sa stala témou na Slovensku najmä koncom minulého roka, kedy spustila cez sociálne siete masívnu reklamnú kampaň. Lacné produkty cielili na ľudí na Facebooku a objavovali sa ako prvé pri vyhľadávaní akýchkoľvek iných tovarov v Googli.

Temu však vzniklo už v roku 2022. Americkému trhu sa táto čínska appka veľkolepo predstavila o 4 mesiace neskôr, vo februári 2023 počas Super Bowlu. Tento zápas v americkom futbale je pre Spojené štáty národným sviatkom a má každoročne milióny sledovateľov. A tým pádom aj poriadne drahý reklamný čas. 

Prevádzkovatelia aplikácie si zaplatili za to, aby bolo ich reklamné video počas tejto udalosti odvysielané rovno dvakrát. Cena za  jeden 30 sekundový spot bola 7 miliónov dolárov. Reklama ich tak dokopy vyšla na 14 miliónov dolárov. Celkom dosť na začínajúcu firmu, ktorá ešte nemala šancu si na seba zarobiť, nie? 

Hoci Temu uzrelo svetlo sveta prvýkrát v septembri 2022, jeho tvorcovia nie sú v tejto oblasti žiadni nováčikovia. Aplikáciu vlastní čínska obchodná skupina PDD holding, ktorá už v minulosti vyvinula podobnú nákupnú appku s názvom Pinduoduo. 

Výskumníci z firmy Check Point Research však zistili, že pri stiahnutí Pinduoduo si do androidov ľudia stiahli aj škodlivý malvér. Ten mal prístupy k rôznym citlivým údajom v ich  telefóne, menil jeho nastavenia a špehoval, čo na ňom ľudia robia. Keď sa zistilo, že Pinduoduo niečo takéto obsahuje, Google Store túto appku zo svojej ponuky stiahol. 

Preto keď Temu s tým istým pôvodom a tými istými tvorcami zaplavilo slovenský trh s lacnými produktmi, ľudia sa začali vo facebookových skupinách, kamarátov aj samých seba pýtať: „Je táto appka bezpečná?”.

Ako je možné, že majú také lacné produkty? 

Okrem strachu z malvéru sa ľuďom nezdali ani nízke ceny tovaru. Veľa z nich si však aj napriek týmto podozreniam prišlo na svoje a cez Temu nakúpili, čo len dokazujú hauly na TikToku. 

„Kde je free shipping, tam som aj ja,“ hovorí slovenská influencerka Moma vo videu, kde odbaľuje podľa jej slov random veci z Temu. Pri otváraní balíčka si nie je istá, čo vlastne nakúpila a komentuje, koľko ju približne produkty stáli. Obal na notebook za 3 eurá, či náhrdelníky za 89 centov. Pri náhrdelníkoch sa jej však nepozdáva to, že vyzerajú lacno, sú ľahké a zabalené v malých plastových vreckách

„Niekto tu nemá rád korytnačky,“ hovorí na plastové obaly.

Takýchto haulov nájdeš na TikToku tisíce. Produkty, ktoré si ľudia vybaľujú, sú väčšinou malé pár eurové objednávky, ktoré si kúpili kvôli tomu, aby ich odbalili pred svojimi fanúškmi na TikToku a podelili sa o skúsenosť z nákupu. 

Veci, ktoré vidíš na Temu sa predávajú za výrobnú alebo dokonca pod výrobnú cenu. 

Výrobná cena je skutočná cena toho, koľko stálo zhotoviť produkt. Zahŕňa cenu materiálov, energií potrebných na jeho výrobu a mzdu pre ľudí, ktorí ho vyrábali.

Temu získava tovar priamo od jednotlivých výrobcov, ktorí predávajú svoje produkty za nízke ceny. Pre americký časopis Wired odpovedali viacerí z nich, že je to pre nich stratový biznis. Temu zaviedlo pravidlo, kedy výrobcovia musia zaplatiť polovicu poštovného pri prevoze ich produktov do skladov Temu v Kantone.

Na svoje náklady teda produkty vyrobia, zaplatia polovicu poštovného a následne ich Temu kontaktuje s otázkou, či môže znížiť cenu, za ktorú sa budú ich veci predávať. Ak s tým výrobcovia nesúhlasia, často ich zo stránky odstránia. Ak chcú cez Temu ponúkať svoj tovar, sú týmto štýlom prinútení prikývnuť aj na nevýhodnú ponuku.

Výrobcovia sú potom stratoví, inokedy sa im zase vrátia iba náklady, ktoré dali na výrobu.

„Ak je nejaká platforma alebo obchod, ktorý ponúka výrobky s veľmi nízkymi cenami, môžeme povedať s takmer absolútnou istotou, že niekde v procese je prítomné vykorisťovanie, či už ľudí, komunít alebo životného prostredia,“ hovorí Jakub Hrbáň, spoluzakladateľ a výkonný riaditeľ organizácie Klíma ťa potrebuje.

Temu je pri uvádzaní toho, v akých podmienkach a z akých materiálov boli produkty vyrobené, netransparentné. Na stránke však uvádza, že je udržateľná značka, vďaka tomu, že podporuje organizáciu Trees for the future. Rovnako aj ľudia môžu pri nákupe dať istú čiastku peňazí tejto organizácii, ktorá vysádza stromy.

„V zásade je to ten istý princíp ako pri offsetovaní emisií, ktoré spravíš, keď cestuješ lietadlom a potom to vykompenzuješ tým, že dáš peniaze organizáciám, ktoré sadia stromy. Sú to šľachetné ciele, no neriešia problém klimatickej krízy, ktorý je vypustením emisií a znečistením naďalej urýchľovaný,“ vysvetľuje problém Hrbáň.

Offsetovanie je postup, kedy organizácia kompenzuje svoje emisie skleníkových plynov podporou projektov či aktivít, ktoré znižujú emisie napríklad sadením stromov.

Iba malé percento tovaru na Temu má v popise produktu uvedené, že sú eko-friendly. 

„Vo všeobecnosti to nie je ani komunikovaný cieľ tohto biznisu, ponúkať udržateľné riešenia. Cieľ je vytvárať množstvo vecí, ktoré ľudia nepotrebujú a tým pádom množstva odpadu, ktoré prirodzene vzniká pri výrobe tohto typu,“ dodáva.

Zdroj: gettyimages.com

Produkty na Temu nemajú žiadnu značku, vďaka čomu sú produkty taktiež lacnejšie. Niektoré z nich však nápadne pripomínajú vzhľadom tie značkové. Napríklad slúchadlá, ktoré sú napodobeninou airpods predávajú na Temu v cene od 10 do 15 eur. Značkové airpods vyjdú zákazníka aj na 100 eur.

Ich cieľový a najväčší trh je americký. Pokiaľ si Američania objednajú z Temu produkty, ktoré stoja menej ako 800 dolárov, nie sú pri prevoze cez hranice zaťažené clom, vďaka čomu môžu byť tiež výrobky predávané za lacno. 

Clo je daň, ktorú platíme pri dovoze alebo vývoze tovaru cez hranice iného štátu.

Napriek tomu e-shop prerába podľa amerického časopisu Wired na jednej objednávke v priemere 30 dolárov, čo je takmer 28 eur. E-shop teda v skutočnosti ľuďom platí za to, že v ňom nakupujú. 

Prečo e-shop dáva toľko peňazí do reklamy, keď je stratový?

Hlavnou stratégiou Temu je zaplaviť internet reklamou. Prečo to robia sme sa spýtali digital analytics konzultanta Mareka Cibuľu, ktorý sa venuje dátovej analytike vo firme DASE.

„Potrebujú si vybudovať základňu pravidelných zákazníkov, ktorí si zvyknú na appku. Ich cieľom je, aby si ľudia spomenuli na Temu, keď si budú chcieť v budúcnosti kúpiť niečo iné. Celá táto stratégia je o budovaní brandu. Niečo podobné robilo pred pár rokmi About you. Tiež zaplavili všetky sociálne siete a spravili spolupráce s influencermi takouto masívnou reklamou,“ opisuje stratégiu Temu. 

Na to, aby dokázali konkurovať Amazonu, či Aliexpresu, musí Temu ponúknuť niečo lepšie ako to, čo predávajú už zabehnuté e-shopy. Robia to tak, že znižujú ceny, skracujú čas dodania a ponúkajú dopravu zadarmo alebo za veľmi nízke ceny

„Je otázne, či je táto stratégia do budúcnosti udržateľná. Keď raz budú musieť zvýšiť ceny lebo to nebudú zvládať dotovať, vtedy príde test, či si ich ľudia obľúbili a budú od nich naďalej kupovať. Takéto riziko v sebe nesú dumpingové ceny,“ uvádza.

Dumpingové ceny sú ceny tovaru alebo služieb, ktoré sú umelo znížené pod normálnu úroveň s cieľom získania konkurenčnej výhody na trhu.

Cibuľa však zároveň k ich stratégii dodáva, že Temu má stabilný finančný základ. Za sebou majú silnú materskú firmu, PDD Holding.

Je Temu nebezpečné? Pozreli sme sa na recenzie nakupujúcich

Najviac obáv pri Temu vzniklo z toho, že aplikácia by mohla obsahovať škodlivý spyware, cez ktorý vás bude sledovať, predá vaše údaje na čiernom trhu alebo vás okradne o peniaze. Zaujímalo nás, či Temu zbiera a využíva dáta inak, ako jemu podobné aplikácie či jej starší brat od PDD Holdingu aplikácia Pinduoduo.

Spyware je škodlivý softvér, ktorý nelegálne zhromažďuje informácie o používateľovi bez jeho súhlasu.

„Najväčší problém pri Temu bol ten, aké požiadavky mali od používateľov, ktorí si appku inštalovali. Aplikácia si vyžadovala prístup k fotografiám, či k hlasovému nahrávaniu. Nepoužívam Temu, no viem si predstaviť, že tieto funkcie by mohli potrebovať napríklad pri hlasovom vyhľadávaní alebo pri pridávaní recenzie s fotkou,“ vysvetľuje webový analytik Cibuľa.

Zdroj: gettyimages.com

Takisto si myslí, že pokiaľ je aplikácia stále dostupná v Google Play a v App Store, nemôže obsahovať škodlivý softvér.

Napriek tomu, že sa obavy zo spywaru zatiaľ nepotvrdili, aplikácia má v App Store hodnotenie 4,8 hviezdičky, v Google play 4,6 hviezdičky a väčšina ľudí v recenziách je spokojná s nákupom, stále je potrebné dávať si pozor.

„Problém je, že ak chce niekto podnikať v nedemokratických režimoch, musí štátu poskytnúť rôzne dáta od svojich užívateľov. Pravdepodobne ty, ako užívateľ, nechceš dať čínskej vláde prístup k svojim informáciám. Asi by si rovnako nikto dobrovoľne nenainštaloval nejakú severokórejskú aplikáciu. Podobne by som bol na pozore aj pri týchto čínskych a ruských aplikáciách. Je dôležité si uvedomovať riziko, ktoré to so sebou prináša. Pri rozhodovaní, či chcem alebo nechcem nakupovať z takýchto stránok, je potrebné zvážiť všetky výhody a riziká a zapojiť kritické myslenie,“ hovorí Cibuľa.

Nakupovať, či nenakupovať na Temu?

Ak rozmýšľaš nad tým, či si stiahnuť appku a nakúpiť, mal či mala by si zobrať do úvahy všetky pre a proti a kriticky sa zamyslieť nad tým, čo znamená nakupovať v takomto e-shope.

„Aplikácia Temu zbiera informácie, ktoré ste poskytli, napríklad vaše meno, adresu a telefónne číslo, vami zadané údaje, ako sú vaše narodeniny, fotografie a profily na sociálnych sieťach, operačný systém a verziu vášho telefónu alebo počítača, vašu IP adresu, polohu GPS, ak ste to povolili, a údaje o prehliadaní,“ upozorňuje etický hacker Pavol Lupták.

To, že by aplikácia Temu obsahovala spyware sa nepotvrdilo. Jej pôvod však siaha do Číny, ktorá je nedemokratickým režimom, a preto o aplikácii nedokážeme zistiť veľa informácií, ako napríklad to, kde skladuje alebo kam sa dostávajú dáta, ktoré jej poskytneš. 

Zdroj: giphy.com

„Ak nechcete všetky uvedené informácie poskytovať čínskej komunistickej vláde, tak odporúčam aplikáciu Temu nepoužívať,“  dodáva Lupták.

Nákupy z Temu, odhliadnuc od bezpečnostnej stránky, nie sú planet-friendly a ich kvalita podľa recenzií tisícok Slovákov a Sloveniek vo facebookovej skupine Temu SK/CZ, aj podľa recenzií priamo pri produktoch v e-shope, pokrivkáva.

Je preto možné, že zakúpené produkty sa veľmi rýchlo pokazia, vyhodíš ich do koša a skončia na skládke odpadu. Veľkým lákadlom je aj doprava zadarmo, ktorá môže byť podľa rôznych pravidiel a môže podliehať aktuálnym sezónnym akciám. 

„Stránka používa rôzne FOMO taktiky, napríklad koleso šťastia, odpočítavanie času zľavy, limitovaný počet kusov a podobne, aby si sa bál, že prídeš o výhodnú ponuku, keď tovar ihneď nekúpiš,“ uzatvára Cibuľa.

Tieto taktiky nám často spôsobia nákupnú horúčku a kúpime si aj to, čo nepotrebujeme. Predtým, než nahádžeš produkty do košíka, spýtaj sa sám seba, či produkt skutočne potrebuješ. Pekné, farebné a lesklé veci pútajú našu pozornosť, no doma si nakoniec nenájdu žiaden úžitok.

Zdroj titulnej fotografie: Koláž Zmudri G (gettyimages.com)

Spolufinancované Európskou úniou v rámci projektu č.101091634 – Impact Acceleration of Slovak CSOs. Vyjadrené názory a stanoviská sú názormi a stanoviskami autora/-ov a nemusia nevyhnutne odrážať názory Európskej únie alebo Európskej výkonnej agentúry pre vzdelávanie a kultúru (EACEA). Európska únia ani Európska výkonná agentúra pre vzdelávanie a kultúru za ne nezodpovedá.

Vyber si viac z Tech&Digi