Čínska značka Temu ovládla európsky trh. Jej úspech si všimla aj Európska komisia, ktorá ju zaradila medzi veľmi veľké online platformy. Temu si teraz bude musieť vyhrnúť rukávy a zapracovať na všetkých reguláciách, ktoré doposiaľ na stránke nemá. Ak tak nespraví, čakajú ju vysoké pokuty a v najhoršom prípade aj zákaz v celej EÚ.
Temu presiahlo hranicu 45-tisíc používateľov mesačne
Keď sa na trhu objaví platforma, ktorá raketovo narastie, môže byť v pokušení toto postavenie zneužívať. Malé krajiny s tým veľa nespravia, ale ako členské krajiny Európskej únie bezmocní nie sme. Pre takéto prípady existuje Akt o digitálnych službách alebo skrátene DSA.
Tento akt ti zaručuje väčšiu bezpečnosť pri nákupe na platformách ako je Temu. Tým, že Temu presiahlo v EÚ mesačnú návštevnosť 45-tisíc používateľov, Únia ho zaradila k Facebooku, Instagramu, Amazonu, Sheinu a k ďalším 24 veľmi veľkým online platformám.
Čo to znamená? Akýkoľvek „shady biznis” s nelegálnym tovarom, falzifikátmi či snahou o manipuláciu používateľa prostredníctvom algoritmov by mal byť čoskoro minulosťou. Zmeny musí zaviesť do štyroch mesiacov od zaradenia medzi veľmi veľké online platformy.
Temu bude musieť splniť najprísnejšie pravidlá, inak mu budú hroziť nemalé pokuty vo výške 6 % z celkového ročného príjmu a v najhoršom prípade zákaz v EÚ.
Čo sa na Temu zmení?
Zakázané na Temu by mali byť všetky produkty, ktoré sú nelegálne, sú falošnými kópiami, sú pre používateľov nebezpečné alebo porušujú práva duševného vlastníctva. Čiže žiadne fejky.
👉 Duševné vlastníctvo je súbor práv, ktoré vznikajú z tvorivej činnosti jednotlivca alebo organizácie a zahŕňajú ochranu výsledkov tejto činnosti, ako sú vynálezy, literárne a umelecké diela, návrhy a symboly. Tieto práva umožňujú autorom a vynálezcom kontrolovať a profitovať zo svojich diel a inovácií. Duševné vlastníctvo sa delí na dve hlavné kategórie: priemyselné vlastníctvo (patenty, ochranné známky, priemyselné vzory) a autorské právo.
Okrem toho si bude musieť dávať Temu väčší pozor na to, aký obsah uverejňuje na svojej stránke a ako pracuje s citlivými údajmi ako je napríklad etnický pôvod, politické názory alebo sexuálna orientácia. Tie by malo pri cielenej reklame prestať používať úplne. Deťom do 18 rokov by nemali byť naďalej predávané produkty, ktoré sú určené pre dospelých.
Európska únia si chce zároveň posvietiť na fungovanie algoritmov Temu, ktoré môžu manipulovať používateľa, poprípade v ňom vyvolávať závislosť na nakupovaní zo stránky tým, že z toho spraví zábavnú hru.
Vďaka regulácii budeš môcť jednoduchšie nahlasovať sporný obsah, škodlivé produkty a bude ti k dispozícii zákaznícka podpora. Čínskym e-shopom ako je Temu, ale napríklad aj Shein, chýba transparentnosť v mnohých ohľadoch. Napríklad v tom, čo robia s tvojimi osobnými údajmi alebo aké nepriaznivé účinky majú takéto stránky na tvoju psychickú a duševnú pohodu. Toto všetko však odteraz bude musieť Temu pravidelne reportovať.
Prečo je potrebná regulácia veľkých platforiem?
Akt o digitálnych službách vznikol kvôli rozmáhajúcim sa online platformám, ktoré nikto nekontroloval a často si na trhu vytvárali monopoly. Nie tieto:
Napríklad Temu vytlačilo menších hráčov, ktorí predávajú podobné veci a prebilo ich nízkymi cenami a rýchlym dodaním. V Google reklame je Temu väčšinou prvé, lebo do nej leje obrovské peniaze. Európska únia chce, aby mal každý obchod možnosť presadiť sa na trhu v online priestore a aby platili rovnaké pravidlá pre všetkých.
Takisto sa na niektorých platformách ako Temu, či napríklad Shein, rozšíril predaj nelegálneho tovaru alebo služieb. Algoritmy sú častokrát vytvorené tak, aby ľuďmi manipulovali. Všetky tieto problémy sa Európska únia snaží adresovať v Akte o digitálnych službách a v Akte o digitálnych trhoch.
Aj vďaka týmto nariadeniam tak bude nakupovanie cez internet o niečo bezpečnejšie.
Zdroj titulnej fotografie: Koláž Zmudri G