Hauly na TikToku s novými a lacnými kúskami oblečenia nás lákajú k nákupom v čínskom e-shope Shein. Aké nástrahy skrýva tento lovebrand a prečo by sme mali kriticky uvažovať pri nákupe lacných vecí z Číny?
„Vždy si poviem, že je to môj posledný nákup na Shein lebo kvalita tam klesla. Veci už nie sú také kvalitné ako pred rokom, ale potom hľadám niečo, čo neviem nikde inde nájsť a na Shein to vždy majú.“
„Dôvod prečo som tam nakúpila znovu je preto, že tieto hauly zo Sheinu vás bavia najviac.“
„Objednala som si zo Sheinu kožuch. Áno, dobre počujete, kožuch. Síce viem, že to nie je kvalitné a nečakala som od toho úplný zázrak. Čakala som, že to bude úplne zlé, ale napočudovanie je to nadpriemer dobré.“
Takéto skúsenosti opisujú dve slovenské TikTokové influencerky sofik a Karolina Shawty. Dôvodom, prečo nakupujú z týchto obchodov, je nízka cena, rýchle dodanie, dostupnosť produktov, ktoré inde nie sú a najmä stúpajúce čísla na videách a profiloch.
Pri značkách ako je Shein alebo Temu sú častokrát TikTokerky a TikTokeri prekvapení kvalitou vecí, ktoré si objednajú. Keďže sú produkty naozaj lacné, neočakávajú, že vydržia dlho. Niektoré sú na rok, niektoré na pár mesiacov, iné na pár dní.
Čo je to Shein?
Shein je ultra fast fashion značkou, ktorá vyvoláva podobne ako Temu v ľuďoch veľa pochybností, ale aj túžby po lacných veciach, ktoré majú za pár dní doma. Aké je tajomstvo úspechu Sheinu?
🧥 Ultra fast fashion je v podstate extrémnejšou a rýchlejšou verziou fast fashion, ktorá využíva digitálne technológie a e-commerce na dosiahnutie neuveriteľnej rýchlosti v celom výrobnom a predajnom procese. Tento model ešte viac zdôrazňuje dôležitosť rýchlej reakcie na meniaci sa vkus spotrebiteľov a minimalizuje čas od dizajnu po predaj. Cenou za ultra fast fashion módu je nadmerná produkcia odpadu, vykorisťovanie pracovnej sily a ničenie životného prostredia.
Shein, značka, ktorá ovládla TikTok, vznikla v Číne v roku 2008. Jej zakladateľom je Xu Yangtian. Spolu s dvoma ďalšími kolegami rozbehol biznis v malej kancelárii v čínskom meste Nanking. Xu nerozumel ani tak veľmi móde ako online marketingu. Robil SEO špecialistu, čo znamená, že sa zameriaval na organické zvyšovanie návštevnosti z vyhľadávačov.
Začal nakupovať oblečenie od malých predajcov, dával ho na internet a skúšal, ktoré veci sa predávajú najlepšie. Keď sa daný kúsok oblečenia rýchlo vypredal, dokúpil ho od výrobcu vo väčšom množstve. Takisto študoval online trendy, aby vedel predpovedať, čo sa bude dobre predávať.
Okrem toho používal stránku Lookbook, cez ktorú vyhľadával malých influencerov. Tým posielal oblečenie zdarma, aby ho promovali pre svojich fanúšikov. Xu sa jedného dňa zbalil, zmenil heslá k účtom v banke a ušiel z Číny.
Shein dostal základ svojho úspešného modelu fungovania, ktorý zachovali súčasní majitelia dodnes, už v prvých rokoch existencie. Stále skúma trendy, platí influencerom za promovanie a oblečenie necháva vyrábať vo fabrikách v Číne.
Na Slovensku vzrástla popularita tejto e-commerce platformy v čase, keď zúrila pandémia a ľudia naplno využívali služby internetu a online nakupovania. Dnes je gigantom medzi online obchodmi a v roku 2022 bol dokonca celosvetovo najviac vyhľadávanou značkou v Google a najviac sťahovanou aplikáciou do mobilov.
Teší sa úspechu vo viac ako 150 krajinách, má 11 000 zamestnancov po celom svete a 4 600 dizajnérov, ktorí pre značku navrhujú nové kúsky. Aspoň tak o sebe píše sám Shein.
Štyri veľké problémy Sheinu
Ultra fast fashion značka Shein je skloňovaná nielen v hauloch na TikToku, ale aj odborníkmi, eko aktivistami či dizajnérmi oblečenia. Shein má momentálne štyri veľké problémy a to je masívna spolupráca s influencermi, kradnutie dizajnov, neetické zaobchádzanie so zamestnancami fabrík a výskyt nebezpečných chemikálií v ponúkaných produktoch.
Problém influencerov
Shein sa stal populárny vďaka sociálnym sieťam. Značka dáva do reklamy milióny dolárov ročne, aby bola neustále na očiach spotrebiteľov. Najzaujímavejší je pre ňu americký trh, kde si vedia lacné čínske značky najlepšie zarobiť. Shein má viac ako 74,7 milióna aktívnych nakupujúcich, z toho 13,7 milióna je z USA.
Shein nasleduje model, ktorý si nastavil na začiatku svojej existencie a popularitu si buduje spoluprácami s influencermi. Tí dostávajú za propagovanie lacných Shein produktov zaplatené omnoho viac, ako krajčírky a krajčíri v čínskych fabrikách, ktorí často robia za mizivé peniaze. Napríklad, influencer s 10 až 50-tisíc sledovateľmi môže zarobiť od 200 do 500 dolárov za príspevok a väčší influencer aj niekoľko tisíc dolárov. Rokmi skúsení krajčíri, ktorí robia niekedy aj 75 hodín týždenne zarobia maximálne 1400 dolárov.
Otázkou je, ako veľmi etické je propagovať značku, ktorá nepomáha prírode ani ľuďom. Na Slovensku sa týmto problémom zaoberá organizácia IAB Slovakia, ktorá vytvorila Kódex influencer marketingu.
„Influencer marketing je forma reklamy, do ktorej sa rok čo rok spendujú vyššie budgety. Spolupráce s influencermi sa stali bežnou súčasťou reklamných kampaní. Promovanie produktov na nás vyskakuje z feedov sociálnych sietí dennodenne,“ uvádza pre Zmudri G Barbora Jurovcová z reklamnej agentúry Elite Monday Lovers, ktorá je členkou komisie Kódexu influencer marketingu.
Tým, že sú influenceri čoraz viac oslovovaní k spoluprácam, mali by podľa Jurovcovej viac premýšľať nad tým, aký to bude mať dopad na ich sledovateľov. „Je dôležité, aby nielen značky, ktoré s influencermi spolupracujú, ale aj reklamné agentúry, ktoré dohadujú podmienky spolupráce, a influenceri samotní, robili svoju prácu profesionálne a eticky,“ myslí si.
Na názor k tomu, ako by mali influenceri pristupovať k spoluprácam sme sa spýtali aj českej influencerky Veroniky Duškovej, ktorá sa na svojom profile vedu_clothing venuje témam pomalej módy, upcyklácie a šitiu.
„V prvom rade by mali byť influenceri transparentní, to znamená, že sledujúci by mali vedieť aký obsah je sponzorovaný a aký nie. Takisto by mali byť autentickí a propagovať iba také produkty, ktoré sú v súlade s ich hodnotami. S týmto sa spája aj úprimnosť a teda, nemali by nadväzovať spoluprácu so značkou, s ktorou nie sú spokojní,“ hovorí Dušková pre Zmudri G.
Myslí si, že každý influencer by mal mať zodpovednosť za to, čo propaguje na svojom profile a zvážiť, či produkt nemôže mať negatívny dopad na finančné, fyzické či psychické zdravie človeka.
„Poslednou a veľmi dôležitou zásadou influencera by mala byť environmentálna a sociálna zodpovednosť. Je veľký rozdiel, keď si zo SHEINu niečo kúpi jednotlivec a keď túto ultra fast fashion značku odporučí influencer tisícom ľudí na sociálnych sieťach,“ myslí si.
Nie každý influencer však nasleduje etické zásady, o ktorých hovorí Dušková.
Existuje silnejšia motivácia prečo propagovať produkty, ktoré sám influencer nepoužíva a nemá na ne dobrý názor. Tou motiváciou sú peniaze.
Vedome však zamlčiavať, ako spokojný je influencer s pruduktom a odporúčať ho bez toho, aby spomenul aj negatíva produktu či značky je podľa Kódexu influencer marketingu zakázaná reklamná praktika.
Nemusí ísť však vždy o vedomé zamlčiavanie pravdy. Niektorí influenceri propagujú produkty aj preto, že nevedia, aké problémy má značka, ktorej meno odporúčajú svojim followerom.
„Práve nízka transparentnosť je veľká nápoveda k tomu, že značka nerieši v nejakej veľkej miere svoje environmentálne a sociálne dopady. Ak by to robili, určite by sa tým pochválili,“ vysvetľuje Dušková. Shein má na svojom webe uvedené ako sa starajú o prírodu, no aj tam je háčik, ktorý ozrejmuje na svojom instagramovom profile.
Lákadlom pre influencerov môže byť aj popularita značky. Influencer chce, aby bolo jeho meno spájané s určitou značkou lebo mu to dáva sociálny status.
„Influenceri si myslia, že jedna spolupráca s nezodpovednou značkou nič nezhorší. Bohužiaľ mám pocit, že si toto hovorí skoro každý influencer,“ konštatuje Veronika Dušková.
Kradnutie dizajnov
Jeden z alarmujúcich problémov Sheinu ako aj ďalších čínskych obchodov je kradnutie nápadov dizajnérom, ktorí často nad vytváraním nových modelov oblečenia strávia mesiace.
Kvôli kradnutiu dizajnov Shein zažalovali viacerí dizajnéri. Na svoju obhajobu zamestnanci Sheinu povedali, že podobný dizajn je častokrát len náhodný. Do takejto náhody sa však nechávajú voviesť opakovane a vykrádajú tak nápady desiatkam dizajnérov po celom svete.
Textilná inžinierka a obhajkyňa udržateľnosti Malu Hernandez na svojej stránke Ethically Dressed našla viac ako 40 značiek, ktorým Shein ukradol dizajnové kúsky.
Jeden z príbehov ukradnutého dizajnu Sheinom opisuje na svojej stránke aj zakladateľka značky s oblečením vhodným na športovanie Popflex Cassey Ho.
Shein jej ukradol dizajn sukňových kraťasí vyvinutých špeciálne pre baleríny. Vývoj nového dizajnu jej trval od nákresu po zverejnenie rok a investovala doňho nielen veľa času, ale aj veľa peňazí. O rok neskôr Shein okopíroval jej dizajn a začal ho masovo predávať za nízku sumu – len 13 dolárov. Shein ponúka rôzne kódy, vďaka ktorým je lacné oblečenie ešte lacnejšie.
Sukňa značky Popflex stojí 60 dolárov, keďže, ako vysvetľuje vo svojom príbehu návrhárka, celý vývoj, normálny plat pre zamestnancov, kvalitné materiály na výrobu a osemhodinová pracovná doba namiesto dvanásťhodinovej stojí viac peňazí.
„Okopírované oblečenie môže vyzerať identicky ako originál. Je však dôležité si uvedomiť, že dizajnér do toho kúsku oblečenia vložil svoj čas tak, že návrh vymyslel, nakreslil, nadizajnoval a spravil ho z kvalitných materiálov. Fejkové oblečenie je často vyrobené z lacných materiálov a je nekvalitne spracované,“ uvádza návrhárka a dizajnérka oblečenia Johanna Grigarová zo značky ushyte pre Zmudri G.
Viacero značiek prichádza v dôsledku kopírovania dizajnov o zákazníkov, ktorí preferujú lacnejší variant. Kradnutie návrhov je nielen nemorálne, ale aj nezákonné. Viacerí dizajnéri, ktorým Shein ukradol ich nápady, ho žalovali za porušenie autorských práv.
Ako však uvádza americký týždenník Time, kradnutie dizajnov je ťažké vyriešiť, keďže copyright je v módnom biznise veľmi zložitý, a tak sa žaloba za kopírovanie nápadov a rôznych kúskov oblečenia podáva len ťažko.
Neetické zaobchádzanie so zamestnancami
Problém so Sheinom nekončí „len“ pri kradnutí dizajnov. Médiá upriamili pozornosť aj na neetické zaobchádzanie so zamestnancami tovární, ktoré pre Shein vyrábajú oblečenie. Podľa rozhovorov, ktoré uskutočnil švajčiarsky portál Public Eye, pracujú zamestnanci Sheinu aj 75 hodín týždenne, sedem dní v týždni. Voľný deň mávajú pritom obvykle iba jeden za mesiac.
Prieskum pomocou interview poukázal nielen na dlhé pracovné hodiny, ale aj na požiadavky, ktoré majú zamestnávatelia na krajčírov pre Shein. Napríklad, do fabrík prijímajú najmä ľudí, ktorí majú už dlhoročné skúsenosti so šitím, aby boli flexibilní pri neustálych zmenách v dizajnoch. Shein totižto každý deň produkuje 6 000 nových dizajnov oblečenia. 6 000!
Biznis Sheinu spočíva v tom, že na začiatku vyrába nízky počet kusov z jedného druhu oblečenia. Keď sa ukáže, že kúsok sa vo veľkom predáva, začnú ho vyrábať vo väčších množstvách. Najskúsenejší krajčíri dostávajú na výplatnej páske približne 10-tisíc juanov, čo je v prepočte takmer 1 300 eur. Krajčíri a krajčírky s menej skúsenosťami dostávajú za prácu od 6 000 do 8 000 juanov, čiže približne od 800 do 1000 eur.
Okrem toho, že za 75 hodín práce týždenne dostávajú nízke platy, sú zamestnanci podľa rozhovorov vystavení vo fabrikách nebezpečným podmienkam. V priestoroch, kde je veľa horľavých materiálov môžu fajčiť, čo zvyšuje riziko požiaru. Tašky s oblečeniami a látkami sú naložené pri únikových východoch.
Ťažké kovy v oblečení
Oblečenie ultra fast fashion módy je často vyrábané z lacnejších materiálov. Tak ako spomínala influencerka sofik vo svojom TikTok haule, prekvapila ju kvalita materiálu z ktorého bol vyrobený kabát. Pri oblečení s nízkou cenou rátame s tým, že sa rýchlejšie opotrebuje či zničí. Tým sa vytvára mnoho odpadu, ktorý končí na skládkach a kontaminuje pôdu.
Pri nákupe lacného oblečenie však netrpí iba životné prostredie. Častokrát dávame zabrať aj vlastnému organizmu.
Viaceré od seba nezávislé laboratórne testovania produktov zo Sheinu dokázali v oblečení prítomnosť ťažkých kovov a iných nebezpečných látok, ktoré by sme rozhodne nemali nosiť oblečené.
V Južnej Kórei testovali rôzne druhy oblečenia, medzi nimi aj kúsky z detskej kolekcie a laboratórnymi testami zistili, že obsahujú veľké množstvo tzv. večných chemikálií. V jednom páre topánok našli 428-krát viac ftalátu ako je povolený limit.
🩱Ftaláty sú chemické zlúčeniny, ktoré sa používajú ako zmäkčovadlá v plastoch. Často sa nachádzajú v rôznych výrobkoch ako sú podlahové krytiny, obaly na potraviny, hračky, kozmetika a zdravotnícke pomôcky. Niektoré ftaláty môžu mať negatívne účinky na zdravie, vrátane narušenia hormonálneho systému, preto sa ich použitie v niektorých výrobkoch reguluje alebo zakazuje.
V ďalšom testovaní tentokrát od Greenpeace našli formaldehyd, ťažké kovy ako kadmium, ortuť, olovo, antimón, chróm či nikel, ale aj bróm a cín. Všetky tieto látky môžu ľuďom spôsobiť zdravotné problémy. Niektoré z nich sú karcinogény, čiže môžu spôsobovať rakovinu, iné zase narušujú hormonálnu rovnováhu.
Je Shein udržateľný?
E-shop Shein je označovaný za ultra fastfashion značku, čo jasne naznačuje, že udržateľnosť nie je jeho druhým menom. Podľa dostupných informácií Shein ročne vyprodukuje 6,3 milióna ton oxidu uhličitého.
Oblečenie vyrobené z nekvalitných materiálov zároveň rýchlo končí na skládkach.
Shein na svojej webovej stránke hovorí, že chce robiť kroky k väčšej udržateľnosti. Uvádza hneď niekoľko záväzkov, ktoré by mal napĺňať, ako napríklad prejsť na obnoviteľné zdroje energie alebo nakúpiť zelené certifikáty.
Do roku 2030 chcú tiež znížiť svoje skleníkové emisie o 25 % a stať sa uhlíkovo neutrálnou firmou. Vytvorili aj značku EvoluSHEIN, ktorá vyrába oblečenie z udržateľných materiálov. Inšpirovali sa taktiež facebookovými skupinami, kde si ľudia vymenieňali a predávali oblečenie zo Sheinu a vytvorili k tomu vlastnú podstránku Shein exchange, ktorá funguje ako Vinted, no iba na veci nakúpené v tomto eshope.
Nakupovať, či nenakupovať na Sheine?
Lákavé ceny, veľké zľavy, pomerne rýchle dodanie, či tisícky nových dizajnových kúskov každý deň lákajú ľudí, aby si ich produkty zakúpili. Aj na Slovensku existuje facebooková skupina, ktorá má takmer 160-tisíc členov, v ktorej si ľudia vymieňajú skúsenosti a inšpirácie na nové produkty zo Sheinu. Recenzie sú rôzne, no väčšina ľudí reaguje na produkty, tak ako influenceri. Sú prekvapení, keď príde produkt, ktorý sa im nerozpadne po dvoch použitiach.
„Predtým, než si niečo kúpim, mala by som si rozmyslieť, či chcem podporiť fast fashion módu alebo značku, o ktorej viem, že vznikla eticky a viem, kto sa pod ňu podpísal,“ uvádza dizajnérka Johanna Grigarová zo značky ushyte.
Aj influencerka Veronika Dušková hovorí, že je dôležité vedieť, koho podporujem. „V dnešnej dobe naozaj nie je ťažké si o značke niečo pogoogliť a až na základe toho sa rozhodnúť, či chcem pomôcť zrovna tejto značke rásť.“
Udržateľné kúsky oblečenia sú často príliš drahé, aby sme si ich kupovali a preto niekedy radšej uprednostníme tričko zo Sheinu za 2 eurá. Existujú však aj iné, cenovo dostupnejšie možnosti, ktoré neškodia životnému prostrediu a nepodporujú konzumný a rýchly spôsob života.
Nájdeš ich spísane v tomto článku:
Nebezpečné chemikálie, či nekvalitné látky za nás však z časti môže vyriešiť Európska únia. Shein nedávno zaradila medzi online gigantov, ktorí musia brať zodpovednosť za svoje produkty a služby. Shein tak dostal viacero podmienok, ktoré musí spĺňať, pokiaľ chce ponúkať naďalej svoje produkty na európskom trhu.
Napríklad nemôže ponúkať oblečenie, ktorého dizajn ukradol. Takisto musí zabezpečiť, že aplikácia na nákup oblečenia nezneužíva dáta používateľov a musí dbať aj na neškodnosť produktov, ktoré ponúka.
Shein sa tak bude musieť stať bezpečnejším, no stále zostáva ultra fast fashion značkou a na ceste k udržateľnosti spravil iba prvé kroky.
Zdroj titulnej fotografie: Koláž Zmudri G