Nespájajte šport s politikou! Tento argument radi vyťahujú športovci, ktorí čelia obvineniam z toho, že športujú v službách nedemokratických režimov. Väčšine svetových politikov je jasné, že športové úspechy sú pre nich skvelým PR, ktoré radi využívajú. A niektorí aj zneužívajú.
Politika je súčasťou športu
Hoci sa často opakuje staré známe klišé, že politika do športu nepatrí, v dnešnej dobe môžeme jednoznačne povedať, že ide skôr o nereálnu predstavu.
Hneď po začatí vojny u našich susedov začali Rusi pracovať na systematickom šírení propagandy. Na víťazstvo v tejto vojne totiž potrebujú okrem tvrdej sily aj podporu verejnosti.
Ruské vedenie štátu vymyslelo pre inváziu na Ukrajine branding – písmeno Z, ktoré vojaci maľovali na tanky a vojenské autá. Tento symbol začal ľudí rozdeľovať a v tých, ktorí s vojnou nesúhlasia, začal vyvolávať negatívne emócie. Ako však využiť toto Z tak, aby sa pohralo s ľudskými emóciami a začali ho vnímať oveľa sympatickejšie?
Športovci so symbolom Z
Ruský režim začal na zlepšovanie svojho PR využívať športovcov. Dres so symbolom Z si obliekol napríklad ruský gymnasta Ivan Kuliak, ktorému sa na medzinárodnej súťaži podarilo obsadiť 3. miesto. Organizátori to neskôr vyhodnotili ako nešportové správanie a priamu podporu vojny, preto musel odovzdať aj medailu. Režimu však napriek tomu poslúžil.
Ivan Kuliak však nebol jediný, koho propagandisti využili na špinavý účel. Skupina ruských atlétov, gymnastky a krasokorčuliari sa zúčastnili oficiálneho podujatia na podporu vojny a prezidenta Vladimira Putina. Pri tejto príležitosti si tiež obliekli súpravy so znakom vojny. Je to príklad bežných praktík, ktoré využívajú nedemokratické režimy na to, aby spoločnosť rozptýlili a naklonili ju na svoju stranu.
Zdroj: giphy.com
Vedenie štátu si pritom dobre uvedomuje, že k športovcom má väčšina ľudí veľmi pozitívny vzťah, a to sa snaží využiť vo svoj prospech. Sportovec alebo športovkyňa môže svojím vystúpením na štátnych podujatiach veľmi jednoducho zmeniť pohľad verejnosti na vedenie takejto krajiny. Ľudia ju tak nebudú vnímať cez to zlé, čo reálne robí, ale skôr to pozitívne, k čomu ich nepriamo privedie ten športovec alebo športovkyňa.
Bežní ľudia si môžu povedať, že keď to podporuje športovec, ktorého obdivujem a uznávam, tak prečo nie aj ja?
Nie všetci ruskí športovci však s vojnou musia nevyhnutne súhlasiť, hoci si oblečú dresy s písmenom Z. Často ich k tomu nepriamo núti sám Kremeľ. Viacerí z nich totiž majú zmluvy s vojenskými či národnými bezpečnostnými agentúrami. Za nerešpektovanie pravidiel by mohli skončiť vo väzení. Rusko sa totiž neslávne preslávilo tým, že kritikov vojny nemá problém bez váhania strčiť za mreže.
Zdroj: giphy.com
Saudi nakupujú, aby si očistili povesť
Hoci by to sedelo aj na Rusko, v súčasnosti sa čoraz častejšie skloňuje pojem sportwashing v súvislosti so Saudskou Arábiou. Tento výraz prvýkrát použili azerbajdžanskí aktivisti v kampani Sport for Rights v roku 2015, keď chceli poukázať na to, že sa v krajine porušujú ľudské práva a vláda od toho odkláňa pozornosť tým, že organizuje európske športové hry.
👉 Sportwashing je sponzorovanie a financovanie športových tímov, jednotlivcov alebo podujatí s cieľom odvrátiť pozornosť od niečoho zlého, čo sa deje v pozadí.
Tento nástroj využívajú firmy alebo vlády s veľmi zlou povesťou. Financovaním športu upriamujú pozornosť na to, čo má každý rád, aby zakryli rôzne nečestné praktiky, za ktoré by ich verejnosť mohla kritizovať.
Režim Saudskej Arábie je celosvetovo známy porušovaním ľudských práv. Zákony umožňujú väzniť novinárov za ich prácu, ženy nie sú úplne svojprávne, ale potrebujú mužských zákonných zástupcov a donedávna nemohli ani samy šoférovať auto. V roku 2022 tam popravili 196 ľudí a mnohí ďalší sú nespravodlivo stíhaní. Najviac popráv vykonali v súvislosti s drogami, čo je podľa organizácie Amnesty International porušenie medzinárodného práva v oblasti ľudských práv.
Vedenie Saudskej Arábie si dobre uvedomuje, že porušovanie ľudských práv mu medzinárodne zhoršuje reputáciu. Aby si naklonili svetovú verejnosť, využívajú to, v čom sú silní – peniaze. Vďaka bohatstvu z nerastných surovín si môžu dovoliť kúpiť si zahraničných športovcov, čím si vylepšia imidž. Dúfajú, že na všetko zlé sa popri radosti zo športu zabudne.
Ronaldo neodolal peniazom z čierneho zlata
Ponuke od Saudov neodolal ani jeden z najznámejších futbalistov sveta Cristiano Ronaldo. Legendárny hráč si prestupom do Saudskej Arábie údajne prilepší o viac ako 200 miliónov eur ročne. Tvrdí, že je v klube Al Nassr šťastný a rovnako vyzýva aj ďalších futbalistov, aby ho nasledovali.
Zdroj: giphy.com
A to je presne to, za čo tieto režimy platia. Ronaldove pôsobenie v Saudskej Arábii je výborným príkladom toho, ako sportwashing nenápadne mení pohľad na krajinu len tým, že investovala do celosvetovo obľúbeného futbalistu.
Messi a biznis na Instagrame
Portugalského futbalistu nasledovala aj ďalšia hviezda, Argentínec Lionel Messi. Ten síce v Saudskej Arábii nehrá, no zato s ňou podpísal oficiálnu zmluvu o spolupráci.
Jeho účet na Instagrame sleduje 498 miliónov ľudí a zaplatiť si post u takejto vplyvnej osobnosti si nemôže dovoliť len tak ktokoľvek, ibaže by ťažil ropu.
Messi oznámil spoluprácu so Saudskou Arábiou postom pri mori, na ktorý reagoval aj tamojší minister cestovného ruchu. Pochválil sa, že hoci to bola futbalistova prvá návšteva, určite nebude posledná.
Zmluva medzi športovcom a nedemokratickou krajinou, ktorú analyzoval New York Times, ukazuje, koľko by mohol Messi za takúto spoluprácu zarobiť. Za tri roky, počas ktorých sa zúčastní niekoľkých komerčných vystúpení a zverejní na svojich sociálnych sieťach posty na podporu Saudskej Arábie, by mal dostať 22,5 milióna eur. Všetky takéto príspevky, aj z dovoleniek s rodinou, by mal označovať hashtagom #VisitSaudi, ktorý schválili priamo Saudi.
Či je takéto správanie etické alebo nie, by si už mal zvážiť každý sám. Rozhodne však ide o príklad sportwashingu.
Zdroj: giphy.com
Robia to aj firmy
Sportwashing je síce relatívne nový pojem, avšak ide o staré známe praktiky využívané desiatky rokov. V polovici minulého storočia počas rozmachu tabakového priemyslu propagovali cigarety aj americké baseballové hviezdy. S cigaretkou v ústach hlásali, aká značka je pre ľudí najlepšia.
Tabakové firmy teda podobne ako nedemokratické vlády pracovali s faktom, že ich výrobok nie je spoločenský prospešný, ale prostredníctvom športovcov si našli cestu, aby tak aspoň pôsobil.
Podobný scenár sa zopakoval aj pred 2 rokmi v Austrálii, keď rugby tím Wallabies nastúpil na zápas v dresoch s logom ropnej a plynárenskej firmy Santos, pri ktorej každý vedel, že škodí životnému prostrediu.
Rusi chcú štartovať na olympiáde
Rusku a Bielorusku veľmi záleží na tom, aby ich športovci nastúpili na najväčšie športové podujatie – tohtoročnú olympiádu v Paríži. Je to pre nich dôležité najmä z reputačného hľadiska, aby si verejnosť vytvorila pozitívny vzťah k ich športovcom.
Kremeľ preto argumentuje, že netreba spájať šport s politikou a Medzinárodný olympijský výbor by nemal trestať atlétov za vojnu na Ukrajine. Pravdou však je, že ak by ruskí či bieloruskí športovci nastúpili, výrazne by mohli ovplyvniť to, ako svet na agresorov momentálne nazerá.
Po začatí ruskej invázie na Ukrajine Medzinárodný olympijský výbor vyzval športové federácie, aby zakázali štarty na súťažiach športovcom z týchto štátov a to sa malo týkať aj olympiády. Po obrovskom tlaku od svojich požiadaviek upustil a nakoniec umožnil niektorým ruským i bieloruským športovcom na olympiáde štartovať.
Zdroj: giphy.com
Má to však háčik. Olympiády sa budú môcť zúčastniť iba tí, ktorí budú súťažiť pod neutrálnou vlajkou, teda nie oficiálne za svoju krajinu. Podmienkou je, že nemôžu podporovať vojnu proti Ukrajine a nemôžu byť nijako zmluvne viazaní s ruskou či bieloruskou armádou a ani s bezpečnostnými zložkami svojich národných štátov.
Ukrajinci toto rozhodnutie ale kritizujú. Podľa ich ministra zahraničných vecí Dmytra Kulebu bude aj tak každý ruský športovec zneužitý na propagandistické účely.
Zdroj titulnej fotky: Canva/Getty Images
Spolufinancované Európskou úniou v rámci projektu č.101091634 – Impact Acceleration of Slovak CSOs. Vyjadrené názory a stanoviská sú názormi a stanoviskami autora/-ov a nemusia nevyhnutne odrážať názory Európskej únie alebo Európskej výkonnej agentúry pre vzdelávanie a kultúru (EACEA). Európska únia ani Európska výkonná agentúra pre vzdelávanie a kultúru za ne nezodpovedá.