Generácia,
ktorá sa zaujíma

Si sober curious? Trend na TikToku podporuje abstinenciu

„Okej, chystám sa von triezva a veľa ľudí si myslí, že sa nemôžem zabaviť bez alkoholu,“ hovorí TikTok influencerka Donna Trana vo videu s hashtagom sober curious popri tom, ako si robí make up a chystá sa na večer v bare.

Svoju sober journey začala už vo svojich 20s. Na podobnú cestu sa vydávajú mnohí Gen Z, ktorí chcú piť uvedomelejšie alebo prestať s pitím alkoholu úplne. 

„Nemusíš nikomu vysvetľovať, prečo nepiješ,“ odporúča svojim sledovateľom. 

Pitie nealka namiesto alkoholických nápojov začalo byť medzi Generáciou Zoomerov populárne aj vďaka trendom na sociálnych sieťach. V článku sa dozvieš, o čom je tento trend, či pijú menej aj Gen Z na Slovensku a ako sa vyhnúť influencerom, ktorí môžu negatívne ovplyvniť tvoju cestu k abstinencii.

Sober curious trend nabáda k abstinencii

Vopred sa nejedz, oddýchni si a pi nealko drinky, alebo čistú vodu. Toto sú TikTokové odporúčania predtým, ako odštartuješ svoju piatkovú noc v klube. 

Zdroj: Canva

Sober curious – trend, ktorý by sa dal preložiť ako zvedavosť či experimentovanie s triezvosťou –  je už medzi nami dlhšie a momentálne je týmto hashtagom označených takmer 100-tisíc príspevkov na TikToku. Vo videách vystupujú mladí ľudia, ktorí hovoria o svojej abstinencii, dávajú tipy ako na to, alebo rozprávajú o takzvanom mindful, čiže vedomom, pití. Namiesto vypitia celej fľaše radia napríklad dať si za pohár kvalitného vína. Keď ideš piť, máš vedieť dôvod prečo piješ a aký dopad to bude mať na tvoje telo.

Medzi rokmi 2023 a 2024 vzrástol záujem o tento trend až o 53 %, spomína štúdia NCSolutions Analysis. Mladí ľudia preferujú zdravý spôsob života čoraz viac a k tomu patrí starostlivosť o telo aj o dušu. Pitie alkoholu pokladajú za problém, keďže škodí v oboch smeroch. 

„Zrazu bolo všetko jednoduchšie. Iba som ráno vyskočila z postele plná energie, produktívna, kreatívna. Nepamätám si, kedy som sa naposledy cítila takto dobre,“ opisuje svoj jeden mesiac bez alkoholu TikTok influencerka Sadiebass16 a dodáva, že zvažuje, či chce ešte vôbec niekedy opäť piť

Mentálne zdravie je to, čo Generácia Z vníma ako veľký problém. Až 36 % mladých ľudí nepije alkohol vôbec práve kvôli svojmu mentálnemu zdraviu. Stačí im stres, úzkosť a samota, ktorú si nechcú zhoršovať pitím a následnou „opicou“. Okrem mentálneho zdravia nepijú alkohol aj kvôli fyzickému zdraviu a šetreniu peňazí.

Ako to je na Slovensku? 

V zahraničných prieskumoch pozorujú analytici pokles pitia alkoholu medzi mladými ľuďmi aj o 30 %. Slovensko nemá presné štatistiky o tom, koľko mladých ľudí pije alkohol. Vo všeobecnosti však za minulý rok každý obyvateľ Slovenska skonzumoval v priemere 86,8 litra rôznych alkoholických nápojov

Zdroj: Canva

Spýtali sme sa odborníčky Márie Ősziovej z občianskeho združenia STORM, ktoré sa venuje prevencii rizikového správania rôznych cieľových skupín a zameriava sa najmä na drogovú problematiku, aká je ich skúsenosť medzi mladými ľuďmi.

„Poznáme tento trend, no reálne u našich klientov v nízkoprahovom programe neevidujeme, že by sa niečo rapídne zmenilo. Alkohol naďalej patrí medzi najobjednávanejšie preventívne témy, ktoré si školy od nás objednávajú. Zároveň však evidujeme vyšší výskyt iných drog než alkoholu, napríklad marihuany, nikotínových vapov, žuvacieho tabaku, či nových psychoaktívnych látok. Donedávna hlavne HHC,“ hovorí odborníčka.

Na osobnú skúsenosť s abstinenciou sme sa spýtali aj našich sledovateľov na Instagrame. V ankete odpovedali na otázku, či skúšali abstinovať dlhšiu dobu. Najviac hlasov získala možnosť – vydržalo mi abstinovanie viac ako 12 mesiacov (267 hlasov), potom vydržalo mi abstinovanie menej ako 3 mesiace (160 hlasov) a tesne po sebe hlasovali ľudia za možnosti menej ako 6 mesiacov (71 hlasov) a menej ako 12 mesiacov (65 hlasov). 

Sociálne siete vedia pomôcť k abstinencii aj k alkoholizmu. Záleží od toho, komu dáš follow

To, čo sledujeme, môže mať priamy dopad aj na náš život. Trendy ako sober curious nás môžu nabádať k väčšej self-care. 

„Pokiaľ sa chceš úplne vyhnúť otázke prečo nepiješ alkohol vonku, tak si daj nealko koktail. Ja nemám rada ani tie, tak si dám iba vodu a všetci si myslia, že pijem vodku, tak sa ma na to nikto nepýta,“ radí influencerka Donna Trana ako sa vyhnúť otázkam a prehováraniu k pitiu alkoholu.

@donna.trana

Going out sober seems way scarier than it is and once you do it, the next time is a million times easier. I love being able to go out and still be productive the next day #sobercurious #goingoutsober #grwm

♬ Natural Emotions – Muspace Lofi

Nie všetci influenceri však pristupujú k svojmu obsahu zodpovedne ako Trana a niektorí prezentujú na svojich profiloch alkoholické výrobky alebo denné pitie ako súčasť života. Takéto správanie na sociálnych sieťach nie je etické, keďže ním môžu nabádať aj používateľov mladších ako 18 rokov k pitiu alkoholu. Mnoho z nich to ani nerobí úprimne, ale kvôli zisku z reklamy.

Viac o tom, čo je etické a neetické a či nejaké pravidlá platia aj pre influencerov, sme spísali v článku:

Premýšľaj kriticky nad obsahom, ktorý vidíš na sociálnych sieťach

Ak si chceš vytriediť koho sleduješ, aby si mohol či mohla mať na sociálnych sieťach obsah, ktorému môžeš veriť a neláka ťa na užívanie drog (áno, aj alkohol je droga a BIG TIME), tak si over, aký je zámer influencera, ktorý napríklad hovorí o svojom obľúbenom alkohole vo videu.

Pokiaľ jasne vidíš značku alkoholu, o ktorej influencer rozpráva, produkt iba chváli, zdieľa zľavový kód alebo označí firmu vyrábajúcu alkoholický nápoj, či povie, že mu produkt len tak poslali a hneď si ho zamiloval, tak môže ísť o zamlčanú reklamu.

Aj profily s dobrým zámerom, ktoré nabádajú k abstinencii môžu mať iný efekt, v aký dúfali, preto je dobré nad všetkým, čo ti ponúknu sociálne siete, uvažovať kriticky.

„Sú rôzne profily, ktoré môžu motivovať k abstinencii. Dobré však je, keď s touto témou človek ďalej hlbšie pracuje. Aké to bolo zvládnuť abstinenciu, či v tom bude pokračovať, čo to človeku dalo alebo naopak zobralo. V niektorých prípadoch sa ľudia rozhodnú dobehnúť zameškané, ako napríklad, keď boli tri mesiace bez alkoholu, a potom má celá myšlienka abstinencie úplne opačný efekt,“ uzatvára Ősziová.

Preto je dobré aj s takýmito na prvý pohľad pozitívnymi trendami zaobchádzať opatrne.

Zdroj titulnej fotografie: Koláž Zmudri G

Reklama

Vyber si viac z Self-Care