Vinted kraľuje predaju módy vo Francúzsku. Znamená to, že sme „konečne udržateľní?“
Online second-hand Vinted sa podľa výskumnej agentúry Barometer stal za prvé štyri mesiace tohto roka najväčším predajcom módy vo Francúzsku. Je to prvýkrát, čo sa v rebríčku umiestnil sekáč pred fast fashion reťazcami ako H&M alebo ultra fast fashion ako Shein.
Je to dôvod na oslavu? Čím si Vinted získal ľudí? A prečo by sme mali premýšľať aj pri nakupovaní v sekáčoch?
Je prvé miesto Vinted dôvod na radosť?
Vinted síce kraľuje rebríčku, no hneď za ním nasledujú reťazce s rýchlou módou ako obchodný gigant Amazon, Shein, H&M, alebo Decathlon, teda fast fashion a v prípade Sheinu ultra fast fashion značky.
Znamená úspech Vintedu, že sme udržateľnejší? Podľa prieskumu nie je hlavným motivátorom pri nákupe cez Vinted väčšia udržateľnosť ani originálnosť, ale nízka cena. Aj preto sa za ním v rebríčku umiestnili výrobcovia lacnej módy ako Shein.
Aký je rozdiel medzi fast fashion a ultra fast fashion?
Ultra fast fashion je vlastne fast fashion na steroidoch. Fast fashion firmy plánujú dopredu kolekcie na najbližšiu sezónu, teda jar/leto a jeseň/zima. Zvyčajne sa inšpirujú oblečením, ktoré vidia na módnych prehliadkach drahších značiek.
Oproti tomu ultra fast fashion značky dokážu naplánovať kolekcie v priebehu pár dní podľa toho, čo je trendy na sociálnych sieťach. Zvyčajne vyrobia zopár testovacích kúskov, dajú ich na stránku a ak sa ujmú, vyrobia ich viac.
❔ Ako to stíhajú?
Kým fast fashion obchody majú svoje vlastné továrne, prípadne si ich prenajímajú, ultra fast fashion obchody často využívajú takzvané sweatshopy, teda malé krajčírske „dielne,“ ktoré sa niekedy nachádzajú priamo u robotníkov/čok doma.
Nepredstavuj si ale žiadnu milú rodinnú dielničku, aj tu ľudia pracujú v rovnako zlých podmienkach, ako v továrňach. Značka tak šetrí na prenájme a samozrejme aj na výplatách a pracovnej bezpečnosti.
Ultra fast fashion výrobcovia šetria aj na tom, že nemusia platiť za prenájom kamenných predajní.
Viac o Sheine a ultra fast fashion značkách sa dočítaš v tomto článku 👇
Sú Vinted a sekáče udržateľné?
Hoci celkovo európsky trh so second-handovým oblečením rastie, spolu s ním sa darí aj fast fashion a ultra fast fashion výrobcom. Znamená to, že dopyt ľudí po móde neklesá a sekáče nenahrádzajú fast a ultra fast fashion, len sú doplnkom k nim.
Ďalším problémom je, že platformy ako Vinted nás môžu motivovať nakupovať oblečenie vo veľkom – či už v sekáči, alebo vo fast fashion obchodoch – pretože si povieme, že ak ho už nebudeme chcieť, „tak ho predáme na Vinted.“ Prípadne hodíme do textilného kontajnera, či darujeme.
A tak aj na Vinted a v sekáčoch už nájdeš veľa kúskov oblečenia nielen z H&M či Zary, ale aj zo Sheinu alebo Zaful a celkovo v obehu pribúda viac a viac oblečenia, ktoré nie sme schopní vynosiť.
Prečo je najlepšie kupovať čo najmenej a kde končí naše oblečenie?
Určite je lepšie oblečenie niekomu posunúť, než ho vyhodiť do zmiešaného odpadu. Najudržateľnejším riešením však stále zostáva kupovať to, čo potrebujem a to, čo budem nosiť aj niekoľko rokov.
Oblečenie môžeš doniesť rôznym organizáciám, ktoré pomáhajú napríklad ľuďom bez domova, alebo utečencom. Ľudia v núdzi však potrebujú hlavne funkčné oblečenie, ktoré niečo vydrží a nie polyesterové topy zo Sheinu. Ideálne je zistiť dopredu, aké kusy oblečenia potrebujú. Charitatívnym organizáciám tak ušetríš čas strávený triedením textilu a vyhadzovaním.
Ďalšou možnosťou sú aj swapy, alebo predaj cez platformy ako Vinted.
Nedarované oblečenie z textilného kontajnera sa používa aj ako výplň do autosedačiek, no výrobcovia využijú len jeho časť. Zvyšné oblečenie tak končí buď na skládke, často aj mimo Európy.
⚠️ Vracaniu oblečenia cez reťazce ako H&M sa radšej vyhni. Oblečenie sa odtiaľto dostane na skládky do krajín ako Benin či Ghana, kde na niektorých miestach spôsobuje ekologickú katastrofu.
💔 Nechceme ťa ale obviňovať za to, že si si kúpil/a rifle v H&M, lebo ti konečne sedel nejaký strih a na slow fashion proste nemáš budget. Alebo že si využil/a happy hour v tvojom obľúbenom sekáči.
Dôležité je popremýšľať aj niekoľko dní, čo skutočne potrebujeme, ako dlho to budeme nosiť, a či to máme šancu posunúť ďalej. Premýšľaj aj o tom, ako môžeš oblečenie opraviť a ako sa oň starať tak, aby ti čo najdlhšie vydržalo.
Francúzsky zákon proti ultra fast-fashion
Francúzsko navrhlo na jar 2024 zákon proti ultra fast-fashion móde. Tieto dni o ňom diskutuje francúzsky senát. Pôvodný návrh zákona obsahoval:
❌ Zákaz reklamy
Zákon by zakazoval reklamu na fast fashion produkty, vrátane propagácie cez influencerov na sociálnych sieťach.
💰 Ekologická daň
Textil s vysokým dopadom na životné prostredie by bol zdanený takzvanou ekologickou daňou 5 eur za kus. Daň by rástla každý rok o 1 euro a v roku 2030 by sa mala ustáliť na 10 eurách za kus oblečenia. Stúpla by tak aj cena fast fashion oblečenia, čo by malo ľudí odradiť od jeho nakupovania.
ℹ️ Povinnosť informovať spotrebiteľov/ky
Fast fashon spoločnosti by museli informovať o environmentálnom dopade svojich produktov priamo na svojich stránkach. Vrátane emisií skleníkových plynov a spotreby vody.
🙌 Podpora udržateľnej módy
Výnosy z ekologických daní by sa použili na podporu výrobcov udržateľnej módy a propagáciu udržateľných výrobných metód a opravy oblečenia.
Zákon stále nie je schválený. Už teraz však z neho vypadol úplný zákaz reklamy na ultra fast fashion a týkal by sa len influencerov/iek.
Podľa odborníkov/ičiek by mal byť rozšírený aj na fast fashion, pretože takto vyzerajú značky ako Zara či H&M ako „tie lepšie,“ hoci aj ony majú obrovský podiel na porušovaní práv zamestnancov/kýň a ničení životného prostredia.
Na Slovensku máme zatiaľ od začiatku roka 2025 zákon, podľa ktorého sú samosprávy povinné zabezpečiť v mestách a dedinách textilné kontajnery. Návrh zákona, ktorý by sa podobal na ten francúzsky ale u nás chýba.
Zdroj titulnej koláže: Canva, Reprofoto: Vinted, H&M, Shein, Zara