Ministerka kultúry Martina Šimkovičová vo vysielaní dezinformačnej televízie Slovan kritizovala obraz slovenského umelca Andreja Dúbravského. Nepáčilo sa jej, že sú na ňom dvaja bozkávajúci sa muži. Kto je Andrej Dúbravský a môžu politici ovplyvňovať to, aké umenie visí na stenách galérií?
Na úspechy nemusel dlho čakať
Andrej Dúbravský je súčasný slovenský maliar. Vyštudoval maľbu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave a svoju prvú profesionálnu výstavu mal ako druhák na výške. Ešte skôr, než stihol školu dokončiť, zažil aj svoj prvý veľký úspech. V roku 2012 vyhral súťaž Maľba, ktorú vyhlasuje banka VÚB. Mal vtedy len 24 rokov.
„Vždy som volal na výstavy aj svoje babky. Bolo to zlaté a dojemné, keď niekedy prispeli občerstvením a prišli,” povedal v rozhovore pre Srdcovky o tom, ako jeho širšia rodina až neskôr pochopila, čomu sa vlastne venuje.
Odvtedy sa stal Dúbravský rešpektovaným autorom nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. Svoju prvú zahraničnú sólovú výstavu mal v Berlíne, medzitým vystavoval v Prahe aj Ríme a aktuálne pripravuje svoju ďalšiu výstavu v New Yorku.
Tvorí však najradšej vo svojom dome na vidieku. Na jeho plátnach väčšinou nájdeš obrovské húsenice, včely alebo kohúty a sliepky. Vyjadruje tým svoj vzťah k prírode, na ktorej mu veľmi záleží a má pre neho aj emocionálny význam.
Dvaja muži
V súčasnosti sa však oveľa viac hovorí o inom námete, ktorý Dúbravský tiež zvykne používať vo svojich maľbách. Dúbravský často maľuje mužov s rôznymi výrazmi alebo v rôznych situáciách, často nahých. Ministerku kultúry pobúril jeho obraz dvoch bozkávajúcich sa mužov.
Tento obraz bol vystavený v Galérii Slovenského rozhlasu ako súčasť výstavy Nespútaní. Nie je jasné, či ministerka kultúry aj výstavu sama navštívila. Vo vysielaní dezinformačnej internetovej televízie Slovan sa totiž vyjadrila, že takýto obraz je podľa nej zvlášť vyrušujúci v predvianočnom období. V čase, keď o tom hovorila, však už v budove Slovenského rozhlasu obraz nevisel a pracovníci galérie v nej inštalovali novú výstavu venovanú novoročným pozdravom, takzvaným „Péefkám”.
„Riešim tieto veci, pretože mi naozaj prichádzajú v obrovských vlnách a pýtate sa ma, čo môžem urobiť, zastavte to, nemôžeme sa na to pozerať a deti sa nás pýtajú atď,” povedala znepokojená Šimkovičová v dezinformačnej televízii a sľúbila aj zmenu zákonov, ktorá by jej umožnila v budúcnosti zasiahnuť, aby mohla zabrániť vystavovaniu takýchto obrazov vo verejnoprávnych inštitúciách.
Dúbravský na to reagoval s tým, že jeho naopak znepokojuje, že ministerka kultúry by chcela zasahovať do toho, aké obrazy sa vystavujú a aké nie.
„Umelci predsa neslúžia ministerstvu a národu. To je koncept Hitlera a komunistov. Ministerstvo kultúry má slúžiť umelcom a kultúre, tak ako má ministerstvo zdravotníctva robiť všetko pre dobro pacientov,” povedal v rozhovore pre Denník N.
Aj projektový manažér Galérie Slovenského rozhlasu Ivan Jančár, ktorý mal na starosti výstavu s Dúbravského obrazom, povedal, že považuje za nešťastné, aby mu niekto bral umeleckú slobodu a vnucoval, čo môže a čo nie.
Zástupca mladej generácie
Keď Slovenská národná galéria pred rokom otvorila svoje čerstvo zrekonštruované priestory, na stenách galérie sa stretli klasické mená slovenského umenia s menami osobností novej generácie, o ktorých sa už dnes dá tušiť, že sa zapíšu do našich dejín.
Obrazy mladého výtvarníka Andreja Dúbravského viseli hneď veľa diel Ladislava Medňanského, uznávaného autora, ktorý je pevnou súčasťou príbehu slovenského umenia.
O Dúbravskom môžeme povedať, že je už teraz v podstate nesmrteľný. Jeho diela sú už súčasťou zbierok v Slovenskej národnej galérii aj v Galérii mesta Bratislavy, vďaka čomu sú navždy uchované pre budúce generácie.
Ak si v posledných dňoch počul či počula o Andrejovi Dúbravskom prvýkrát, nevadí. Pre neho je dôležité, že odborníci a historici umenia na Slovensku aj v zahraničí o ňom počuli už dávno a jeho tvorbu považujú za významnú.
A ako sa vyjadril sám Dúbravský po kritike ministerky kultúry, ona mu vlastne pomohla. Vďaka nej sa teraz o jeho obrazoch oveľa viac hovorí a počuli o ňom aj ľudia, ktorí by sa k jeho tvorbe možno inak vôbec nedostali.
titulná koláž: Zmudri G / webumenia.sk
Článok mohol vzniknúť vďaka podpore Tatra banky.