Odrazu plní naše feedy na sociálnych sieťach, kraľuje titulkom a vyhráva jedno ocenenie za druhým. Hviezda, ktorá nabrala nové rozmery a vyvolala celosvetový ošiaľ, ktorý svetoví novinári prirovnávajú k ére Elvisa Presleyho, Michaela Jacksona či The Beatles. Lenže toto je niečo nové, toto je éra Taylor Swift.
Predbehla nového britského kráľa Karola III., ruského prezidenta Vladimira Putina aj Barbie a magazín Time ju vyhlásil za osobnosť roka 2023. Toto ocenenie dostáva každoročne človek alebo skupina ľudí, ktorá mala za posledných 12 mesiacov najväčší celosvetový vplyv. Za minulý rok je ňou Taylor Swift.
Tá, ktorá prináša svetlo
Americká speváčka je na scéne už 17 rokov, ten minulý bol však pre ňu výnimočný a zlomový.
Podľa médií sa oficiálne stala miliardárkou, v jednej chvíli mala naraz štyri albumy v prvej desiatke svetového rebríčka Billboard 200 (čo sa naposledy podarilo v roku 1966 trubkárovi Herbovi Albertovi), znovu nahrala svoje staršie albumy, koncerty v Seattli počas jej Eras tour spôsobili zemetrasenie a ešte počas tohto turné uviedla do kín rovnomenný koncertný film, ktorý mal len počas premiérového víkendu tržby vo výške 93 miliónov dolárov.
„Každý rok je plný temnoty aj svetla; 2023 bol rokom s výrazným podielom temnoty. V rozdelenom svete, kde tak veľa inštitúcií zlyháva, našla Taylor Swift cestu, ako prekročiť všetky hranice a byť zdrojom svetla. Nikto iný na planéte dnes nedokáže pohnúť tak veľa ľuďmi tak dobrým spôsobom,” napísal o nej šéfredaktor magazínu Time.
A práve toto sú vlastnosti, ktoré z Taylor urobili globálny fenomén. Je to speváčka, žena, ktorá zjednocuje a prináša povzbudenie. Ukazuje všetkým svojim fanúšikom, ale najmä fanúšičkám, aké dôležité je stáť za sebou, nenechať sa zlomiť a nevzdávať sa. Je jemná a ženská, ale zároveň je silná a uvedomuje si svoju moc.
Tá, ktorej sa dá dotknúť
Bežné popové hity sú založené hlavne na chytľavej melódii a atmosfére, ktorú vytvárajú. Často majú nejasné texty, ktoré si pospevujeme, ale pri rýchlom preklade dospejeme k záveru, že v nich až tak veľa obsahu nie je.
Pri Taylor Swift je to však inak. Bolo to už síce dávno, ale začínala ako country speváčka. Keď mala trinásť rokov, jej rodina sa presťahovala do Nashvillu v americkom štáte Tennessee, aby teenage Taylor mohla začať skladať piesne pre spoločnosť Sony. „Pracovná rutina tu okrem iného spočíva v tom, že sa človek učí písať veľmi osobne znejúce texty, ale deje sa to v rámci profesionálneho výkonu,” píše o tejto jej skúsenosti český časopis Respekt.
Mladá speváčka sa tomuto remeslu poctivo vyučila a stala sa z nej výnimočná textárka. Ako to komentujú mnohé médiá, a ako to vieme všetky, ktoré počúvame jej piesne on repeat, najväčšou inšpiráciou pre Taylor Swift je Taylor Swift.
Spieva o svojom živote, o svojich nádejách aj sklamaniach, rozchodoch aj úspechoch a tiež o postavení ženy v súčasnej spoločnosti. Vždy však spieva sebavedome a s istotou toho, že aj keď náhodou práve prechádza ťažkým obdobím, všetko sa obráti na dobré a „karma” je aj tak na jej strane. Zároveň, vo svojich textoch je veľmi osobná, ukazuje svoje emócie a prežívanie tak, že je veľmi jednoduché stotožniť sa s ňou.
„Píše tak zraniteľne, pravdivo a intenzívne, že mám často pocit, že píše o mne. Jedna vec, ktorú som na Taylor Swift milovala celý svoj život je, že moja mama a ja môžeme počúvať tú istú pieseň a prirovnávať jej text k našim jedinečným zážitkom spôsobom, ktorý je zároveň pre každú z nás hlboko osobný,” píše v lokálnom médiu o svojom pocite blízkosti so slávnou speváčkou osemnásťročná Jenna z Wisconsinu, ktorá seba samú označuje ako Swiftie.
Tá, pre ktorú budú bojovať….a míňať peniaze
Swifties. Kto to je? Armáda fanúšičiek, ktoré sú ochotné vždy obhajovať svoju hviezdu a neostávajú nič dlžné ani hudobným kritikom, ktorí recenzujú jej tvorbu. Skrátka, niečo ako tvrdé jadro futbalových fanúšikov, ibaže ony na tribúnach spievajú o láske v trblietavom oblečení a najhlučnejšie sú na sociálnych sieťach.
Neobjavili sa len tak z ničoho nič. Taylor Swift sa od začiatku svojej kariéry starala o svoje publikum a venovala čas tomu, aby s nimi po každom koncerte trávila čas a ukázala im, že si ich váži.
Dnes sú Swifties pripravené míňať peniaze na vstupenky na koncerty a nákupy merchu a sú prvé v komentároch pod jej najnovšími videami či príspevkami na Instagrame a TikToku. Podľa časopisu Respekt túto skupinu oddaných fanúšičok tvoria najmä ženy z generácie mileniálok, čiže aktívne zarábajúce ženy s veľkou ekonomickou silou. Samozrejme, nájdeme medzi nimi aj veľa mladších ročníkov.
Považujú sa za najväčšiu a najdoddanejšiu fanúšikovskú základňu a sú známe tým, že sa navzájom podporujú a držia spolu. Najmä pokiaľ ide o Taylor. Okrem vernej účasti na koncertoch a oddanej obrane pred hejtermi na internete jej pomohli aj v nedávnom boji proti nespravodlivosti hudobného priemyslu.
Taylor Swift sa totiž v roku 2020 dozvedela, že pôvodné nahrávky jej prvých šiestich albumov sú definitívne mimo jej kontroly. Vydavateľstvo, v ktorom začínala, ich predalo, čo spôsobilo, že speváčka nemohla zarábať na vysielaní svojej hudby v rádiách, televíziách a streamovacích službách ani z jej používania v reklamách či filmoch.
Taylor bola z tohto obchodu veľmi sklamaná a nahnevaná, čo opäť pretavila aj do jedného zo svojich textov. A tiež do veľkolepej akcie, v rámci ktorej začala tieto albumy postupne znovu nahrávať ako „Taylor’s version”. A ako reagovali Swifties? Počúvali ich a dosiahli okrem iného aj to, že jej piesne zo znovu-nahraného albumu 1989 (pôvodne vydaný v roku 2014) získali osem miest v prvej desiatke hitparády najhranejších piesní v USA Billboard Hot 100. Všetky v Taylor’s version.
Tá, ktorá spája
Najväčšou posilou na ceste k ovládnutiu mediálneho priestoru bolo pre Taylor Swift jej koncertné turné Eras tour, ktorým najskôr prevalcovala USA, potom sa vybrala do Latinskej Ameriky. Po prestávke bude pokračovať v južnej Áziia a Austrálii a na jar príde aj do Európy.
K pôvodným dátumom pre veľký záujem pridáva ďalšie a stále nie je jasné, kedy sa toto turné skončí. A dovtedy bude plniť titulky najväčších médií aj storky a feedy na sociálnych sieťach.
A prečo je toto turné takým fenoménom? V prvom rade, odráža veľkosť fenoménu Taylor Swift a jej talentu využiť správny moment. Oznámila ho koncom roka 2022 vo vysielaní programu Good morning America, čo je niečo ako naše Teleráno. Urobila tak v týždni, keď obsadila všetky priečky v prvej desiatke Billboard Hot 100, čo sa pred ňou nepodarilo žiadnej umelkyni ani umelcovi. Existuje snáď lepší moment na takúto novinku?
Jej turné zároveň prišlo na začiatku roku 2023, ktorý bol už konečne rokom bez veľkých pandemických ohrození. Ľudia po rokoch izolácie túžili po spoločných zážitkoch, zábave a koncertoch. Nevedeli sa dočkať skutočných zážitkov po období, keď sa akékoľvek kultúrne podujatia konali len online. Rozbili prasiatka plné peňazí usporených počas pandémie a Taylor dopriali ďalší rekord – najlepšie zarábajúce turné všetkých čias.
Áno, Eras tour už prepísalo aj Guinessovu knihu rekordov a predbehlo rozlúčkové turné Eltona Johna. To zarobilo po 5 rokoch a 328 koncertoch 939 miliónov dolárov, čo Taylor prelomila v decembri, keď jej turné po necelom trištvrte roku a 151 koncertoch zarobilo viac ako 1 miliardu dolárov. Celkovo dostala vďaka jej turné americká ekonomika obrovský impulz, keďže Swifties sa presúvali do miest koncertov a vybookovali v nich všetky hoteli, čím podporili aj pandémiou poznačený cestovný ruch.
Veľké bohatstvo turné sa však ukrýva aj niekde inde. Uchvacujúca show aj piesne, ktoré fanúšičky a fanúšikovia spievajú naozaj od srdca, priniesli na obrovské štadióny atmosféru nádeje, nadšenia a spolupatričnosti. Na koncerty v USA prichádzali Swifties s náramkami priateľstva, ktoré si vo veľkom vymieňali a ukazovali tak, že k sebe patria, že majú jedna druhú. Prežili spolu niečo, čo ich bude už navždy spájať. A to je v dnešnej dobe osamelosti, rozdelenej spoločnosti aj krehkých vzťahov najväčšia ukážka sily a vplyvu Taylor Swift.
Zdroj titulnej fotografie: Getty Images