Influenceri ti hovoria ako sa máš obliekať, čo si kupovať na jedenie, čo variť, ako sa učiť, koho sledovať, aké výrobky sú dobré pre tvoje zdravie. Stali sa hlavnými radcami v našich životoch. Existujú však nejaké pravidlá, ktoré im dávajú hranice a niekto, kto sleduje, či ich influencing nie je za čiarou?
Prečo by mali byť influenceri etickí?
Na sociálnych sieťach sú influenceri, ktorí vzdelávajú, zabávajú alebo odporúčajú, čo si máš kupovať. Môžu však všetko? Prečo by mali rozmýšľať nad tým, čo a akým spôsobom propagujú, keď je to ich súkromný kanál?
„Ak mňa, vyše 30 ročnú social media managerku, ktorá dohaduje spolupráce s influencermi, dokáže TikTok-ové video niekoho, koho ani nesledujem, motivovať ku kúpe krému, ktorý vôbec nepotrebujem, čo potom mladí ľudia?“ zamýšľa sa nad vplyvom influencerov Barbora Jurovcová z reklamnej agentúry Elite Monday Lovers, ktorá je zároveň členkou Kódexu influencer marketingu.
Influenceri majú vplyv na životy tisícok, niekedy miliónov ľudí, ktorí ich sledujú a učia sa od nich. Preto sa aj vyše slovenských 80 influencerov, agentúr a zadávateľov reklám na Slovensku rozhodlo podpísať pod Kódex influencer marketingu, ktorý stanovuje základné pravidlá, ako sa na sociálnych sieťach správať.
„Mnoho mladých ľudí vzhliada k svojim obľúbeným influencerom ako ku svojim vzorom. Aj preto by mali byť influenceri etickí. Dávajú tak pekný príklad svojim sledovateľom,“ hovorí pre Zmudri G Jurovcová.
Kódex influencer marketingu vznikol práve preto, že cez influencerov sa propaguje čoraz viac reklamných produktov. Podľa výsledkov sledovania činnosti influencerov združením IAB Slovakia a ADMA, ktorý vytvorili aj kódex, vyplynulo, že každý štvrtý príspevok na Instagrame je komerčný.
Influencer marketing je najsilnejšou formou online reklamy a jeho sila počas pandémie ešte vzrástla. Preto aj influenceri nemôžu fungovať „nadivoko“, ale mali by sa riadiť istými pravidlami.
Kódex influencer marketingu stanovuje pravidlá ako:
- označovanie reklamy
- nesprávne spôsoby označovania reklamy
- etické princípy pri tvorbe a publikovaní obsahu
- zakázané reklamné praktiky
Kódex určuje, čo nie je správne propagovať, ako napríklad alkohol, tabakové výrobky či lieky pre publikum, ktoré je podľa štatistík mladšie ako 18 rokov. Influenceri by tiež nemali zneužívať dôveru maloletých a viesť ich k správaniu, ktoré by mohol ohroziť ich zdravie.
Napríklad, pokiaľ influencera sledujú deti na základných a stredných školách, nie je zodpovedné ponúkať im m nikotínové vrecká ako super spôsob odreagovania. No go je aj propagovanie násilia, vandalizmu a porušovania zákonov. Medzi zakázané praktiky patrí zase klamanie svojich sledovateľov.
✨ Celý kódex nájdeš tu: https://kodexinfluencermarketingu.sk/wp-content/uploads/2022/09/Eticky%CC%81-a-zodpovedny%CC%81-influencer-marketing.pdf
„Etický kódex pomáha značkám aj tvorcom lepšie sa orientovať v pravidlách a vytvárať komunikáciu, ktorá nie je škodlivá alebo neetická,“ vysvetľuje Ondro Mikuš, senior špecialista online marketingu zo Slovak Telekom, pre Zmudri G.
Má neetické správanie influencerov nejaké skutočné dôsledky?
Ľudia si často berú od influencerov rady v oblasti výživy a zdravia. Na Slovensku sa vyskytlo viacero takých, ktorí propagovali a propagujú produkty, ktoré škodia zdraviu alebo ohrozujú životy ľudí. Napríklad influencerka Tinka Malinová ponúkala svojim sledovateľom programy za stovky eur, ktoré im údajne mali pomôcť vyliečiť cukrovku tak, že budú napríklad piť šťavu zo zeleru. Zároveň im odporúčala vysadiť lieky na cukrovku, čo mohlo vážne ovplyvniť ich zdravie.
„Ako naozaj vyhrotený príklad vplyvu neetického správania influencera spomeniem Andrew-a Tate-a a jeho ovplyvňovanie chlapcov k toxickej maskulinite,“ hovorí Jurovcová.
Známy influencer Andrew Tate hovorí mladým chlapcom, ako sa majú správať k ženám, k iným ľuďom, či sebe samému. Ženy často opisuje ako sexuálne objekty a trofeje, ktoré môžu muži vlastniť.
Ako zistiť, ktorý influencer sa správa eticky a morálne?
Influencerom sa môže stať hocikto. No ako zistiť, či sa mu dá veriť, a že dodržiava princípy etiky a morálky? Prvou nápovedou môže byť napríklad to, že sa zaviazal svojím podpisom dodržiavať Kódex influencer marketingu.
„Neetické správanie influencerov má určite vplyv na sledovateľov, aj keď mnohokrát iba podprahový. Ich výstupy sledujeme a v prípade prekročenia hraníc zasahujeme v prvom kole upozornením daného tvorcu,“ uvádza pre Zmudri G Katarína Bizubová, managing director z reklamnej agentúry Socialists.
Existujú rôzne tipy, ako odlíšiť dobrého influencera od zlého. Napríklad nemá nakúpených followerov, je autentický, nesnaží sa ti predať výrobky len aby zarobil, neohrozuje tvoje duševné a fyzické zdravie, nezamieňa svoju skúsenosť s produktom, na základe ktorej ťa presviedča, že produkt vylieči každú chorobu a podobne za vedecký fakt.
Pri sledovaní influencerov je dôležité, aby si nad nimi kriticky rozmýšľal či rozmýšľala. Prečo mi ponúka tento človek prípravky na chudnutie? Je odborník v danej téme? Prečo by som mu mal dôverovať? Odporúča mi produkt len na základe vlastnej skúsenosti? Koho produkty ponúka? Ako sa správa značka, ktorú influencer propaguje?
Kľúčové pri spoznávaní, či je influencer etický a morálny, je sledovať s kým spolupracuje, ako sa prezentuje, aké má názory a či napríklad vezme každú spoluprácu alebo len takú, ktorá sa autenticky hodí k druhu obsahu, ktorý tvorí.
„Naša skúsenosť zo spolupráce s influencermi je len pozitívna. Vychádza to však z rozhodnutia spolupracovať len s ľuďmi, ktorých poznáme, zdieľame spoločné hodnoty alebo s ľuďmi, ktorí sa sami hlásia k riešeniu environmentálnych problémov,“ vysvetľuje Jakub Hrbáň z organizácie Klíma ťa potrebuje ako pristupujú k influencerom značky a organizácie, ktorým nie je ľahostajné, kto šíri ďalej ich myšlienky a produkty.
Tak ako si robia zodpovedné značky prehľad o influenceroch prospešných pre ľudí, tak isto by si si mal či mala spraviť prehľad aj ty. Jednoduchým fact-checkingom sa môžeš dopracovať k zaujímavým informáciám, ktoré ti dajú na influencera alebo produkty, ktoré ponúka, úplne nový pohľad.
Zdroj titulnej fotografie: Koláž Zmudri G