Generácia,
ktorá sa zaujíma

Purple Washing: Keď sa feminizmus stáva len marketingom

Na Medzinárodný deň žien možno uvidíš politikov rozdávať kvetinky a firmy a značky zdieľať heslá o povzbudzovaní žien. Ako ale zistiť, či to myslia úprimne? Prečítaj si viac o purple washingu. 

Možno si už videl/a reklamu, v ktorej značka tvrdí, že podporuje ženy. Alebo celebrity a politikov/čky, ktorí vravia o rovnosti, no ich činy hovoria niečo iné. Toto je purple washing – keď sa feminizmus používa ako trend, ale v skutočnosti sa pre ženy nič nemení.

🟣 Čo je to purple washing?

Keď sa firma, celebrita, známa osobnosť, alebo politik/čka prezentujú ako ľudia, ktorí podporujú ženy, ich práva a rovnoprávnosť. Je to ale len PR, aby sa zapáčili a v skutočnosti pre ženy (skoro) nič nerobia. 

Niekedy sa tým dokonca snažia zakryť kroky namierené proti samotným ženám, či ženám inej etnicity, náboženstva, alebo z iného sociálneho a kultúrneho prostredia. 

🔎 Ako môže purple washing vyzerať?

🤡 Firma oslavuje Medzinárodný deň žien a v kampaniach hovorí o rodovej rovnosti, ale:

🤡 Nie je transparentná v tom, ako presne podporuje ženy a aké im vytvára pracovné prostredie; 

🤡 Svojim zamestnankyniam platí menej ako mužom, alebo im nechce dať výhodný typ pracovnej zmluvy;

🤡 Vo vedení sú prevažne muži;

🤡 Pracovné podmienky pre ženy sú toxické až životu nebezpečné – od neriešenia sexuálneho obťažovania zo strany kolegov, neposielanie výplaty načas až po nebezpečnú a nedôstojnú prácu v továrňach;

🤡 Reklamy a ich produkty hlásajú girl power, ale tieto produkty vyrábajú ľudia vrátane žien v otrasných podmienkach. 

Zdroj: Tenor

🤡 Reklamy hovoria o girl power, ale produkty sú drahšie len preto, že sú „pre ženy.“

🤡 Politici a političky hovoria o rovnosti, či „právach a ochrane žien,“ alebo im rozdávajú na MDŽ kvetinky, no neprijímajú žiadne zákony, ktoré by ich reálne podporili. 

Napríklad strašia migrantmi, ktorí budú „ohrozovať ženy.“ Na druhej strane ale nerobia nič pre to, aby boli napadnutia žien ich partnermi a známymi poctivejšie a dôveryhodnejšie vyšetrované a súdené. Alebo hovoria o ochrane žien, pričom vedú vojnový konflikt, kde zabíjajú tisíce ľudí, vrátane žien. 

Purple washing v praxi 👇

Jedným z príkladov purple washingu je napríklad Rihannina značka spodnej bielizne Savage X Fenty. Rihanna a aj kampane často hlásajú inklúziu (teda vytvárenie bezpečného prostredia, ktoré rešpektuje potreby ľudí takých, akí sú, napríklad potreby žien) a empowering (posilňovanie jednotlivcov alebo skupín, aby mohli samé ovplyvňovať svoje životy).

Mnohým ženám to skutočne môže psychicky pomáhať a dvíhať sebavedomie, realita za vyrábaním týchto produktov už ale nemusí byť tak povzbudivá

Značka skončila pred rokom a pol na chvoste rebríčka Fashion Revolution, čo je jedno z najväčších hnutí za zmenu v módnom priemysle. Medzi 250 odevnými značkami skončila Savage X Fenty medzi 18 najhoršími a jej skóre bolo 0.

Zdroj: Tenor

Nízke skóre znamená, že firma skrýva informácie o pracovných podmienkach a existuje tak pri nej vyššia pravdepodobnosť, že zle zaobchádza so zamestnanectvom. 

Značka nemá ani kódex o dodržiavaní medzinárodných pracovných noriem v továrňach. 

„Tento nesúlad je zarážajúci. Vidíme, že značka profituje z využívania feminizmu a inkluzivity ako kľúčových prvkov svojich marketingových a brandingových stratégií, ale zároveň zanedbáva základné bezpečnostné opatrenia na ochranu pracovníkov vo svojom dodávateľskom reťazci, z ktorého 80 percent tvoria ženy,“ píše organizácia Remake, ktorá sa venuje ľudským právam a klimatickej spravodlivosti v módnom priemysle. 

Zdroj: Giphy

⚠️ Prečo je to problém?

🟣 Firmy a politici na purple washingu profitujú, ale neprispievajú k skutočnej zmene.

🟣 Keď sa zmení politická situácia, celebrity, firmy a politici opustia od týchto hodnôt, aby neprišli o zisk, alebo popularitu. 

🟣 Takéto správanie môže byť veľmi zraňujúce. Hlavne ak ženy mali v danej celebrite či politikovi/čke vzor. Môžu sa cítiť využito na predaj alebo politickú kampaň, čo spôsobí sklamanie a nízku dôveru v ľudí a organizácie, ktorým ide skutočne o rovnosť. 

🟣 Peniaze, ktoré sú získané cez purple washing produkty málokedy zlepšia situáciu žien. Prilepšia si hlavne majitelia a investori firmy.

💡 Ako sa nenechať oklamať?

Pozeraj sa na činy, nielen na slová. Podporujú firmy a politici/čky rovnosť aj reálne? A nielen počas MDŽ, alebo keď sa im to hodí kvôli zisku, či voľbám? 

💜 Skús zistiť ako vyzerajú mzdy v spoločnosti, aké sú v nej pracovné podmienky, koľko žien zamestnávajú a koľko ich je vo vedení firmy, alebo aké zákony politici/čky naozaj presadzujú. Red flag je aj to, keď sú tieto postupy netransparentné

💜 Skús zistiť, či firmy, celebrity a politici/čky spolupracujú s feministickými organizáciám.

💜 Podporuj organizácie, ktoré robia skutočné zmeny, nie len pekné kampane. Takéto aktivity robia prevažne neziskové organizácie.

Môžeš sledovať napríklad centrá, ktoré pomáhajú ženám ako Alej (majú výborné vysvetľovacie reelská), Slniečko (podcast s preživšími, ktorým aj pomáhajú), projekt Dôstojná menštruácia, ktorý rieši menštruačnú chudobu na Slovensku, alebo českú neziskovku Konsent, ktorá má super vysvetľovací content na Instagrame. 

💜 Rozprávaj sa a sleduj životné skúsenosti žien z rôznych spoločenských prostredí. Každá skúsenosť je iná a pomôže ti lepšie pochopiť, akú podporu rôzne ženy potrebujú. 

Purple washing je, keď sa feminizmus používa na marketing alebo politické body, ale nič sa nemení. Ak môžeme, pozerajme sa na to, kto robí reálne kroky a kto si z feminizmu robí len self-promo. 

Zdroj titulného obrázku: Canva

Reklama

Vyber si viac z Toto taktoVzťahy&SexEd